Biltransporterna med USA minskade – men hamnen på Hisingen slog tågrekord: ”All time high”

Göteborgs Hamns containervolymer fortsätter att öka – det i termer av hanterat gods. Däremot har hanteringen av tomcontainrar minskat, något som är positivt för effektiviteten i godsflödet. Containerflödena på järnväg fortsätter också att öka och har nu nått all time high-nivå. Det är några av insikterna i hamnens redovisade statistik över godsvolymer för årets första kvartal.
I Göteborgs Hamn hanterades 234 000 containrar (TEU*) under årets första kvartal, vilket innebär en minskning med 3 procent. Det var hanteringen av tomcontainrar som stod för nedgången, medan hanteringen av lastade (fyllda) containrar ökade något jämfört med samma period förra året, skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande.
— Minskad tompositionering av containrar ger bättre effektivitet i godsflödet. Den bakomliggande faktorn är hamnens goda balans mellan import och export, som nu ligger nära 50–50, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Den absoluta merparten av containervolymerna som går genom Göteborgs Hamn hanteras av APM Terminals, som driftar hamnens containerterminal.
”Ett annat glädjeämne under årets första kvartal var antalet containrar som transporterades till eller från hamnen på järnväg, vilket ökade med 6 procent under perioden. Totalt rullade 134 000 containrar in eller ut ur hamnen på järnväg, vilket är all time high för ett första kvartal i hamnen”, skriver hamnen.
— Det är ett kvitto på hur välfungerande vårt järnvägssystem Railport Scandinavia är, såväl som en effekt av svensk industris kombinerade ansträngningar att både effektivisera sina flöden och sänka sina transportemissioner genom att flytta gods från väg till järnväg, säger Claes Sundmark i pressmeddelandet.
62 000 bilar hanterades – en minskning främst till och från USA
Totalt hanterades 137 000 roroenheter under första kvartalet, vilket innebär ett tapp på en knapp procent. Dock ökade volymerna i hamnens största roroterminal, Gothenburg Roro Terminal, under perioden.
Samma kvartal hanterades 62 000 bilar, vilket är en minskning med 11 procent jämfört med första kvartalet 2024. Det trots att hanteringen av fordon till och från destinationer utanför Europa ökade, i synnerhet till och från USA.
– Det är rimligt att tro att det beror på den osäkra tullsituationen. Man har fokuserat på att få så många bilar över Atlanten som möjligt, vilket också är anledningen till att skeppningar till och från Europa gått ner under perioden, säger Claes Sundmark.
Energiprodukter, bulk och kryssning minskade
Under perioden gick energivolymerna ned med 6 procent och det var både importen av råolja och exporten av raffinerade produkter som gick ner. Nedgången beror på lägre raffinaderimarginaler i början på året, såväl som en del nödvändiga underhållsarbeten.
Hantering av torrbulk (som sand, sten och grus) och breakbulk (som ej enhetsberett papper och kartong på rulle) uppgick till 70 000 ton. Det är en nedgång med 50 procent som främst beror på minskad hantering av torrbulk, medan pappersmassavolymer alltjämt fortsätter att öka.
Göteborgs Hamns godsvolymer, första kvartalet 2025
Q1 2025 | Q1 2024 | Jfr % | |
Container, TEU | 234 000 | 242 000 | -3% |
Järnväg, TEU | 134 000 | 126 000 | 6% |
Ro/ro enheter | 137 000 | 138 000 | -1% |
Nya bilar | 62 000 | 69 000 | -11% |
Passagerare | 230 000 | 256 000 | -10% |
Kryssningsanlöp | 0 | 1 | – |
Energi (m ton) | 4,8 | 5,1 | 6% |
Torrbulk (ton) | 70 000 | 140 000 | -50% |
* En TEU (twenty-foot equivalent unit) motsvarar en tjugofotscontainer.
Göteborgs Hamn har bland annat hamnar för container- och Roro-gods/trafik på sydvästra Hisingen (Arendalshamnen och Skandiahamnen) men har även angöringsplatser för passagerartrafik i form av kryssningsfartyg både på Hisings- och fastlandssidan. I dagsläget är det tänkt att Stena Lines färjor ska flytta till området framöver och omfattande ombyggnader sker i hamnområdet på Hisingen.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
Foto:
Göteborgs Hamn
LÄS MER: