Ersätter MediaMarkt: Hisingens nya eljätte Power har öppnat – ”mer prisaggessiva”

Måndagen 21 augusti byttes skyltarna ut på MediaMarkt i Bäckebol. Nu står det Power i stora bokstäver över entrén – då den norska hemelektronik och vitvarubutiken etablerar sig på Hisingen.
— Vi på Power kommer att vara klart mer ”prisaggressiva” för att se till att kunderna här på Hisingen förstår att vi är det bästa alternativet för dem, säger butikschefen Michell Chamoun.

Stammisar hos MediaMarkt i Bäckebol center kommer att känna igen sig, då hyllorna, produkternas placering och en del skyltar fortfarande påminner om det som varit. Men när den norskägda kedjan Power nu tagit över den tyska elektronikjättens butik mellan Backa och Kärra kommer konceptet att skilja sig en hel del, i alla fall bakom första intrycket.

— Det blir ett lite annat utbud än förut. Exempelvis har vi nu en del varumärken som är Powers egna som de flesta kunderna ser för första gången, säger butikschefen Michell Chamoun och visar upp en hårfön från märket Nooa som han säger är ”rätt så likt Dyson” och fyller på:

— Kunderna i Norge och Danmark ger väldigt höga betyg till de här egna produkterna som är ett premiumsortiment. Vi kommer att ha allt möjligt med egna varumärken, från tvättmaskiner till dataskärmar och hårfönar som vi tror kommer uppskattas väldigt mycket bland de svenska kunderna.

Nya varumärken – samt klassiska hemelektronikjättar. Norska Power har som ambition att bli marknadsledare framöver, berättar Michell Chamoun som är butikschef för kedjan i Bädkebol. Foto: HELAHISINGEN.SE

De senaste åren har MediaMarkt inte haft någon prisgaranti, där kedjan matchar lägre pris hos konkurrenterna, något som nu återinförs hos Power. Även medlemskap med rabatt-procent (två procent blir standard) och en del annan syn på kundservice är sådant som kommer skilja butikskedjorna åt:

— Vår ambition som Power är att bli marknadsledande på sikt. Då behöver vi ha både väldigt bra kundservice, men givetvis även ett väldigt bra utbud på tjänster som vi tillhandlahåller i butik. Det kan vara allt från kalibrering av tv-apparater som en väldigt kunnig och insatt personal med rätt utbildning som kan de produkter vi säljer, säger Michell.

Satsar hårt på kundservice och låga priser

Konkurrensen från onlinehandel är något som märks av för elektronikbutikerna, men samtidigt är det också något som kan ge en fördel till den plats där kunden kan komma och titta på och ”klämma på” produkterna.

— Vår personal kan hjälpa kunderna, besvara frågor och det är lätt att glömma bort att när man behöver något så kanske man vill se produkten fysiskt. Om du köper en tv kan du vilja se bilden, ska du köpa ett kylskåp vill du se hur den faktiskt ser ut vilket är svårare online, säger butikschefen och fortsätter:

— Men onlinehandeln har gjort att kunderna är väldigt kunniga och pålästa i dag. Så det är viktigt för oss att både ha kompetensen om produkterna men också att vi ligger rätt i pris. Vi på Power kommer att vara klart mer ”prisaggressiva” för att se till att kunderna här på Hisingen förstår att vi är det bästa alternativet för dem, säger Michell Chamoun.

Butikschefen välkomnar Hisingsborna att komma och utforska den nya butiken i Bäckebol: ”Vi satsar på glädje, engagemang och låga priser”, säger Michell Chamoun. Foto: HELAHISINGEN.SE

Nu är hösten här och därmed drar julhandeln igång snart, vad tror du blir årets julklapp i elektronikbutikerna?
— Airfryern! Den har varit med ett tag men man märker verkligen att det finns ett starkt intresse för dessa. Sen tror jag att hårfönar och andra hårprodukter kommer gå bra med, säger Power Bäckebols butikschef Michell Chamoun.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: