Hisingens nya supermot ska byggas till 2030 – här stängs vägen till Lundbyleden av inför rivningen
Den 20 oktober stängs påfarten från Brunnsbomotet mot Lundbyleden västerut, mot Backaplan. Trafiken hänvisas istället till Leråkersmotet eller Tingstadsmotet, så räkna med längre restid. I november börjar första delen av Brunnsbomotet att rivas.
På Hisingen ska som bekant tre mot eller trafikplatser längs Lundbyleden byggas om under de kommande åren. Brunnsbomotet ska rivas och på sikt ersättas av nya Kvillemotet som ligger ett snäpp närmare Backaplan. Detta innebär att vissa anslutningar i området redan i dag är stängda, som HelaHisingen.se tidigare berättat om. Exempelvis gäller det påfarten från Brunnsbomotet mot Tingstadstunneln/E6 norrut samt avfarten från Lundbyleden västerifrån.
Nu är det dags för nästa väg i området att stängas – permanent. Den 20 oktober stängs påfarten från Brunnsbomotet mot Lundbyleden västerut (se kartan nedan).

Du som bilist får istället köra via någon av de närliggande trafikplatserna Leråkersmotet vid Backaplan och Tingstadsmotet i södra Backa. I och med omledningen så kommer trafiken på dessa platser att öka så räkna med längre restider när du kör genom området.
Göteborgs stads uppmananar bilister att hålla koll via Trafiken.nu och kollektivtrafikresenärer att se eventuella förändringar på din linje i appen Västtrafik To Go.
Lundbyleden stängs i samband med rivning
I början av november rivs alltså bron i Brunnsbomotet. Det sker den 7-10 november och medan arbetet pågår stängs Lundbyleden västerut i höjd med Brunnsbomotet. Trafiken kommer då att hänvisas att välja andra vägar under den helgen.
Efter detta skede är det endast avfarten från Lundbyleden österifrån som fortfarande är öppen i Brunnsbomotet. Där kommer trafiken att kunna köra fram tills hösten 2028 när det nya Kvillemotet ska vara klart.
Flera delar i projektet
Att Brunnsbomotet stängs och bron rivs möjliggör breddning och ombyggnation av själva Lundbyleden, skriver Trafiken.nu. I projektet ingår flera andra delar:
- Leråkersmotet kommer att förändras
- Gatorna mellan järnvägen och Backaplan ska byggas om till den nya Kvilleleden.
- Bohusbanan ska byggas ut till 1,5 kilometer dubbelspår
- En pendeltågsstation vid Brunnsbo ska anläggas.
- Dessutom byggs planskilda korsningar för att den lokala trafiken inte ska behöva korsa järnvägen.
Brunnsbomotet har fram tills nu kopplat ihop trafik från Lillhagsvägen och Litteraturgatan med Lundbyleden. På Litteraturgatan – genomfartsgatan som går i riktning syd-nord genom centrala Hisings Backa – påverkar just nu även av ombyggnader, som HelaHisingen.se tidigare berättat.
Från den 1 september 2025 har trafiken på Litteraturgatan dubbelriktas mellan Blankversgatan och Wadköpingsgatan. Orsaken är fortsatt arbete med Citybuss Backastråket och detta väntas pågå till och med mars 2026. Detta citybuss-stråk ska på sikt ge möjlighet för spårväg att dras till Backa, där första etappen ska koppla ihop den nya spårvägen längs Norra Älvstranden med Brunnsbo Pendeltågsstation.
Hela Brunnsbo ska förvandlas
Samtidigt ska Brunnsbo i södra Backa genomgå den största omvandlingen sedan området byggdes. Brunnsbo ska li del av den större stadsbyggnadsutveckling i den utvidgade innerstaden i Göteborg. Målet på det övergripande planer är att få högre täthet och funktionsblandning och i Brunnsbo kommer det bland annat innebära 1300 bostäder varav 50 studentlägenheter.

Dessutom planeras en ny stadsdelspark, det nya torget och utbyggnad av spårväg genom området i framtiden. Utöver det ska det bli en ny förskola med åtta avdelningar i södra delen av Brunnsbo.
Projektet planeras vara helt klart senast 2030. Förhoppningen är att några funktioner kommer att öppnas tidigare, under 2028.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER:
LÄS MER:


