HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Klart: Så ska Volvos nya batterifabrik i Torslanda se ut – 3 000 nya jobb

Så ska nya fabriken i Torslanda se ut när den är färdigbyggd. Foto: Volvo Cars.

Nu är det bestämt att det blir en ny batterifabrik i Torslanda. Fabriken, som ska tas i bruk om tre år, kommer skapa 3 000 jobbtillfällen.
— Vårt battericell-samarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars.

Det var i september som Volvo Cars ansökte om att få bygga ut sin fabrik i Torslanda, något som Hela Hisingen tidigare rapporterat om. Totalt rör det sig om en yta på 112 hektar mark, motsvarande 224 fotbollsplaner. Företaget ville dock inte säga ifall det handlade om den batterifabrik som de planerat att bygga tillsammans med företaget Northvolt.

Men under fredagsmorgonen bekräftade Volvo Cars att Torslanda blir platsen för samarbetet.

— Att upprätta en gigafabrik I Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta omvandla en av de mest dynamiska bilregionerna I världen, samt för att bli världsledande på att förse leverantörer med hållbara batterier, säger Peter Carlsson, medgrundare och CEO på Northvolt, i ett pressmeddelande.

Ska producera batterier åt en halv miljon bilar

Byggandet av fabriken kommer att påbörjas redan nästa år. Den kommer att ha potential att producera upp till 50 Gigawatt timmar (GWh) om året, vilket skulle innebära batterier för en halv miljon bilar per år.

— Vårt battericell-samarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering. Vi är hängivna till att bli ledande inom segmentet för högkvalitativa elektriska bilar och att enbart sälja elektriska bilar år 2030, säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo personvagnar, i pressmeddelandet.

Det här är batterierna som ska tillverkas I den nya fabriken, med byggstart 2023. Foto: Volvo Cars.

Nyrekrytering drar igång nästa år – men behöver folk redan nu

Den nya batterifabriken kommer enligt företaget att bli en av de största i Europa. Volvo Cars har utsett den före detta Tesla-chefen Adrian Clarke som produktionsledare för det så kallade R&D-centert. Tanken är också att 3 000 nya jobbtillfällen ska skapas. Nyrekryteringarna ska påbörjas i slutet av nästa år, men redan nu behöver företaget kompetenta ingenjörer och teamledare på plats, skriver de i pressmeddelandet.

Fabriken beräknas kunna vara i drift 2025.

Regionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

– Vi har länge bekymrat oss för hur omställningen till elektromobilitet ska se ut, och vad det innebär för arbetsmarknaden här i Västsverige. Det säger sig själv att våra stora motorfabriker för förbränningsmotorer inte kommer att ha lika mycket att göra åren framöver, säger Johnny Magnusson till TT.

Placeringen Göteborg för den nya batterifabriken valdes framför bland annat finska Vasa och östgötska Norrköping.

Placeringen av fabriken i Torslanda, Hisingen, Göteborg, ger enligt Volvo Cars fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, och genom sin närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.

– Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd och fortsätter:

– Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.

Politikerna hyllar beskedet – “Varmt välkomna”

Kort efter Volvo Cars besked kom positiva reaktioner från flera politiker på Twitter. Axel Darvik (L), skolkommunalrådet i Göteborg, skriver:

“Varmt välkommen Northvolt! Hoppas ni kommer trivas i innovationernas och möjligheternas stad. Nu byggs en ny batterifabrik i Göteborg som skapar 3000 jobb. Det kommer även bli ett kompetenscenter för framtidens fordon. #gbg

Vänsterpartisten Daniel Bernmar är lika glad:

“Otroligt glädjande att Northvolt väljer Göteborg som etableringsort för sin och Volvos nya batterifabrik. Det stärker Göteborg som en industristad som har blicken mot framtiden!”

Oppositionsrådet Blerta Hoti (S) hyllar även hon:

“Mycket goda nyheter! Nyindustrialiseringen och gröna omställningen tar fart i vårt Göteborg. 3000 nya jobb på min gamla arbetsplats i Torslanda när Volvo Cars och Northvolt banar väg för elektrifieringen och en hållbar batteriproduktion.”

Sveriges näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S):

– Nu är det ställt bortom allt tvivel att vi blir en stormakt när det gäller batterier till den nya typen av bränslen för användning för bilar och lastbilar. Och det är klart att det dels är mycket jobb, men dels är det också ny kunskap och know how som vi kommer kunna konkurrera med omvärlden om. Så det går visar att industriuppgången vi har sett de senaste åren har kommit för att stanna, säger han till Sveriges Radio.

Han får medhåll av sossarnas starke man i Göteborg:

– Detta är en stor dag för Göteborg och för Hisingen. För inte allt för längesen krisade fordonsindustrin och vissa undrade om Göteborg ens kommer vara en industristad i framtiden. Det viskades till och med i vissa kretsar om att industrin var ”basically gone”. Idag bevisar vi att vi fortsatt är en industristad i världsklass och kammar hem 3 000 nya gröna jobb. Som Hisingsbo är jag extra stolt över att det är just här den nya gröna tekniken kommer produceras, säger Jonas Attenius (S), kommunalråd i Göteborg.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: