Nu får spårvagnslinje 5 de nya M34-spårvagnarna och då slopas tre hållplatser på linjen: ”Ska dras in”

5050 (31)

Den 14 december blir en dramatisk dag för spårvagnstrafiken på Hisingen. Dels har Hisingens nya spårvagnslinjer till och från Lindholmen premiär, dels börjar de längre spårvagnarna (M34) köra på linje 5 – men samtidigt dras också tre hållplatser in på linjen.

Göteborg växer och resandet med kollektivtrafiken förväntas öka de kommande åren. Ett sätt att anpassa kollektivtrafiken för fler resenärer är genom längre spårvagnar. Västtrafik har beställt 60 stycken spårvagnar av spårvagnsmodellen M34, som är 12 meter längre än tidigare modeller. De rymmer också nästan dubbelt så många resenärer – över 300 passagerare per spårvagn.

Redan idag kan du se M34:an på linje 11, mellan Bergsjön och Saltholmen. I samband med tidtabellsskiftet den 14 december sätts fler vagnar av den nya längre spårvagnen i trafik i Göteborg och den här gången går de till Hisingen. Det är linje 5 som kör från Länsmansgården via Wieselgrensplatsen, Hjalmar Brantingsplatsen och Brunnsparken till Östra Sjukhuset där de nya spårvagnarna ska gå, men en effekt av förändringarna är att tre hållplatser försvinner på linjen – dock inte på Hisingssidan.

De tre spårvagnshållplatser som dras in är: Ättehögsgatan, Bäckeliden och Sanatoriegatan, vilket berör linje 1, 3 och 5. Det innebär att resenärer som tar spårvagn 5 från Länsmansgården/Biskopsgården, Lundby och Ringön/Frihamnen inte kan resa direkt till någon av dessa hållplatser, utan får stiga av (eller på) vid närliggande hållplatser.

För hållplats Ättehögsgatan (i Munkebäck) kommer närmaste alternativa hållplats vara Munkebäckstorget, för Bäckeliden (i Örgryte) blir närmaste alternativen Ekmanska på Delsjövägen eller Sankt Sigfrids Plan och för Sanatoriegatan i Kålltorp blir närmaste alternativen Solrosgatan (i riktning Munkebäck) eller Virginsgatan (i riktning Delsjön).

Så motiveras att tre hållplatser dras in

Västtrafiks förklaring till att dessa försvinner är:

”Vi har nu längre spårvagnar som gör att fler resenärer får plats ombord, men vissa spårvagnshållplatser ligger nära varandra. Därför har vi sett över och analyserat spårvagnsnätet. Vi har gjort analyser av avstånd till närliggande hållplatser, planerad stadsutveckling, antal på- och avstigande samt tillgänglighet och trygghet till och från hållplats. Då har vi kommit fram till att hållplatserna Ättehögsgatan, Sanatoriegatan och Bäckeliden ska dras in.”

I underlaget till beslutet att dra in de tre hållplatserna skriver Västtrafik vidare:

”Enligt Västtrafiks egna riktlinjer för trafikering bör avståndet till en hållplats inom ett stadstrafikområde vara 400 meter fågelvägen, men upp till 600 meter kan accepteras. Vid indragning av en hållplats kortas restiden för de resenärer som sitter på spårvagnen förbi hållplatsen då spårvagnen inte behöver bromsa in, stanna vid hållplatsen samt accelerera upp i hastighet igen. Samtidigt får de som idag går på eller av vid den indragna hållplatsen längre gångväg när de hänvisas till angränsande hållplats istället, vilket medför en längre restid totalt sett för dem.”

De nya längre spårvagnarna sätts successivt ut i trafik fram till och med 2027.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Foto: Västtrafik/Google Maps

LÄS MER: