Ny ombyggnad till 2033: Här ska Hisingens nya spårväg ligga – fem hållplatser ytterligare läggs till
Efter decennier av stiltje på området har Frihamnen och Lindholmen de senaste åren fått uppleva den första utbyggnaden av Göteborgs spårvägsnät på lång tid. Men nu står det klart att spårvägen ska fortsätta byggas ut – västerut till Eriksberg. Samtidigt byggs ett nytt citybuss-stråk till Biskopsgården, via Bräcke.
Den nya spårvägen, med fem hållplatser, ska byggas mellan vändslingan i Lindholmen (del av Hisingens nya spårväg) och Eriksberg på Norra Älvstranden. Det står klart efter en överenskommelse mellan Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och staten, som godkändes av kommunstyrelsen den 22 oktober 2025.
Samtidigt ska åtgärder vidtas för förbättrad busstrafik mellan Lindholmen och Biskopsgården via Bräcke.
Kommunfullmäktige beslutade i början av 2025 att ge stadsdirektören i uppdrag att i styrelsen för Sverigeförhandlingen inleda förhandling om en justering av projektet med Citybussarna (buss-stråk som byggs genom exempelvis Hisings Backa och Norra Älvstranden) att justera ambitionen från buss till spårväg.
Det framtagna tilläggsavtalet innebär att planen förändras från en citybussträcka mellan Lindholmen, Ivarsbergsmotet och
Vårväderstorget, till att innefatta spårväg mellan Lindholmen och Västra Eriksberg samt en bussträcka mellan Lindholmen, Bräcke och Vårväderstorget.
Genom den nya inriktningen ”skapas ännu bättre förutsättningar för de som bor eller arbetar i området att ta sig med kollektivtrafik mellan olika målpunkter i staden, vilket bidrar till en mer sammanhållen stad. Inriktningen binder samman Eriksberg med övriga delar av Hisingen och Göteborg genom spårvägsnätet. Den nya inriktningens stråk för buss binder samman Norra Älvstranden med Lundby genom en snabbare och kortare resa mellan Lindholmen, Bräcke och Vårväderstorget, skriver Göteborgs stad i handlingarna.
Parallellt med projektet fortskrider även planerna att spårvägen från Lindholmen ska fortsätta söderut under Göta Älv och hamnen till Stigberget och vidare till Linnéplatsen. Den delen kallas ”Brunnsbo-Linné” och ska knyta ihop den kommande pendeltågsstationen i Brunnsbo via Hjalmar Brantingsplatsen och Lindholmen med Linnéplatsen. Vid Lindholmen kommer en spårvägstunnel att sprängas in i och under ”Skateberget” i höjd med den vändslinga för spårvägen som byggts i rondellen på Ceresgatan.
Snabbare väg mellan Biskopsgården och Lindholmen
Att binda samman Norra Älvstranden med Lundby är en utpekad rekommendation i översiktsplanen. Jämfört med den tidigare planen innebär den nya utformningen en snabbare förbindelse (uppskattningsvis 2-3 minuter) mellan Lindholmen och Vårväderstorget – då genom det nya busstråket via Bräcke.

Exploateringsförvaltningen hos Göteborgs stad kommer att ansvara för byggnationen av den nya spårvägen. Närmast väntar arbete med en genomförandestudie för projektet. Detaljplanearbetet som nu också tar vid ansvarar stadsbyggnadsförvaltningen för.
Projektet finansieras via den så kallade Sverigeförhandlingen, vilket innebär att staten står för 50 procent av kostnaden. Budgeten är på 900 milj kronor i 2024 års penningvärde.
Tidplanen för busstråket Lindholmen–Bräcke–Vårväderstorget är att åtgärderna påbörjas år 2028 och är färdigställd år 2030. För spårväg Lindholmen–västra Eriksberg ska byggnation kunna påbörjas år 2030 och sträckan öppna för trafik år 2033.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER:


