Så byggs framtidens buss- och spårvagnshållplatser om på Hjalmar Brantingsplatsen – vändzonen slopas

En total remake av Hisingens mest intensiva kollektivtrafikhub står inför dörren. När Framtidens Backaplan växer fram innebär det också att Hjalmar Brantingsplatsen ska förvandlas och formas för att passa ihop med alla trafikslag runtomkring. Det här är de tidiga planerna för hur det ska gå till!
Nyligen berättade vi på HelaHisingen.se om nästa etapp av ”Framtidens Backaplan” vars detaljplan nu formas av Göteborgs stad. Det här är området från dagens spårvägshållplatser via busshållplatserna österut kring Backavägen bort mot Leråkersmotet, lite hårdraget. Här ska bland annat en 36 våningar hög skyskrapa och handel som organiseras främst kring Hjalmar Brantingsplatsen och i aktiva bottenvåningar utefter huvudgator i området.
En del av Brämaregården, närmast Backaplan, är på väg mot en total renovering av större slag.
Detaljplan 4 för Framtidens Backaplan har ett trafik- och utformningsförslag för allmän plats som tagits fram av Sweco. Förslaget hanterar även delar som ligger utanför planområdet, men som krävs för detaljplanens genomförande. Dessa delar genomförs inom gällande detaljplan och innebär förändrad hantering av busstrafiken i form av borttagande av vändande och reglerande bussar på Hjalmar Brantingsplatsen, anläggning av nya hållplatser och utbyggnad av separat kollektivtrafikkörfält för spårväg och citybuss i Backavägen.
Hjalmar Brantingsgatan är ett viktigt stråk som binder samman Hisingen och Göteborgs innerstad, framför allt för kollektivtrafik. Förutsättningarna i detta planarbete är att Hjalmar Brantingsgatan ska ligga kvar i nuvarande sträckning förbi Hjalmar Brantingsplatsen.
Den befintliga gångtunneln under spårvägen och Hjalmar Brantingsgatan blir oförändrad.

Förslaget är att gatan trafikeras av spårväg med så kallad stadsbanestandard, egen banvall och korsande trafik i plan endast vid hållplatser. Spårvagnshållplatsen för trafik mot centrum föreslås vara oförändra medan hållplatsen för spårvägstrafik ut mot Hisingen justeras och samförläggs med en busshållplats för bussar mot centrum. Plattformen kommer att ligga mellan spårvägen och bussens hållplatsläge och ”betjäna båda kollektivtrafikslagen vilket
innebär att plattformen är att betrakta som mittförlagd”, skriver man i planhandlingarna.
För trafik i västergående riktning föreslås ett hållplatsläge som möjliggör att två busslinjer med dubbelledade bussar ska kunna använda hållplatsläget samtidigt och köra in och ut utan att vara i vägen för varandra. Spårvägen längs Hjalmar Brantingsgatan ligger kvar i befintligt läge men justeras något i höjd för att möjliggöra de tillkommande spåren mot Backavägen.
Backavägen blir gemensamt stråk för spårväg och ”citybuss”
Så här beskriver tjänstemännen planerna: ”Utöver att spåren anpassas i höjd behöver vägprofilen på Hjalmar Brantingsgatan (som idag ligger mer än 1 meter över de parallella spåren på delar av sträckan) sänkas så att de nya spåren kan korsa i plan. Inom detaljplanen tillkommer två anslutande gator mot Hjalmar Brantingsgatan, Backavägen, som trafikeras av buss och spårvagn, och gatan som löper parallellt med Lundbyleden. Gatan parallellt med Lundbyleden går i marknivå parallellt och väster om Lundbyleden som längs denna sträcka går på en bro. ”
Backavägen ska ansluta till den befintliga bussgatan på Hjalmar Brantingsgatan och inom planområdet trafikeras den enbart av kollektivtrafik. I Backavägen finns gemensamt stråk för spårväg och citybuss (läs mer om det konceptet här) med hållplatslägen väster om det södra kvarteret. Det föreslås ett separat hållplatsläge för busstrafik i norrgående riktning. I södergående riktning trafikerar buss och spårväg samma hållplatsläge. Öster om det södra kvarteret byggs hållplatslägen för regionbussar med koppling mot Lundbyleden.
Det är begränsat med utrymme under bron för Lundbyleden och efter att bussavfarten mot Lundbyleden korsat avfartsrampen från Hjalmar Brantingsgatan kommer den nya bussgatan att ligga mellan befintlig körbana och Lundbyledens markfäste. Vidare utredning krävas för att säkerställa att brokonstruktionen och dess tryckbank inte påverkas av bussgatans nya sträckning.

Inom program ”Spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen”, som ingår som en del i Sverigeförhandlingen, planerar, projekterar och bygger Göteborgs Stad ny citybuss och spårväg längs Backavägen inom Backaplan för att försörja växande stadsdelar, knyta samman Hisingen med fastlandet samt avlasta centrala delar av Göteborg. Projekt ”Brunnsbo – Hjalmar Brantingsplatsen” är ett av tre delprojekt inom
programmet. Projektet planerar för en driftsatt spårväg senast under år 2029.
Trafikflöden ska förbättras och förberedelser för förarlösa bussar görs
Tanken bakom omvandlingen av vägarna kring detta detaljplaneområde är bland annat att trafiken ska flyta bättre, vilket ska minska risken för köbildningar på Lundbyledens avfarter. Det åstadkoms genom att förändra körvägar så att antalet korsningspunkter mellan biltrafik och kollektivtrafik minskar.
Förslaget innebär även möjlighet att bussar (såsom eventuell framtida metrobuss) kan köra av- och på Lundbyleden och angöra Hjalmar Brantingstorget. Förslaget ska även leda till att Hjalmar Brantingsgatan får minskad barriäreffekt. Så kallade Metrobussar, förarlösa bussar, har redan varit ute på testkörning i Göteborg under de senaste åren.

På ovanstående karta är spårvägstrafiken brunmarkerad, det ljusblåa visar körfält för buss, grått är körbana för bil och de ljusa eller gula nyanserna är trottoarer och cykelbanor. Bilden föreställer Hjalmar Brantingsplatsen i mitten fram till Kvillebäcken längst till vänster i bild och Kvillestan (de vita husen) nederst till vänster i bild.
Då planeringen är i ett tidigt skede och nyligen påbörjad, har inriktningen för aktuell detaljplan att förhålla sig till Hjalmar Brantingsgatan nuvarande utformning ännu inte förändrats. Övrig pågående planering i Backaplan (DP2) innebär att pendelcykelstråk ska etableras både i öst-västlig riktning längs Hjalmar Brantingsgatan mot Wieselgrensplatsen och Frihamnen/Centralen och i nord-sydlig riktning längs Deltavägen och en förlängning av
Swedenborgsgatan mellan Swedenborgsplatsen och Hjalmar Brantingsplatsen.
Längs södra delen av Backavägen föreslås att det anläggs en cykelfartsgata, med separata gångbanor. Biltrafikflödena förväntas vara mycket låga, varför det inte anses motiverat att ha egna körfält för bil och cykel på denna sträcka.
Genomförandetiden för hela detaljplan 4 av Framtidens Backaplan är 15 år från den dag då beslutet att anta planen vinner laga kraft. Femton år bedöms av kommunen som en ”rimlig tid för utbyggnad enligt planförslaget”. Detaljplan 3 i ovanstående karta över området kan du läsa mer om här.
Följ Hela Hisingen:s senaste nyheter om Backaplan här!
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: