Genombrottet: Tuve-fabriken leder omvandlingen av branschen ”Sålt fler än 1000”
Som den första globala lastbilstillverkaren startar nu Volvo Lastvagnar serieproduktion av tunga elektriska lastbilar på 44 ton*. Tillverkningen av Volvos tyngsta ellastbilar startar i Tuve-fabriken på Hisingen där de tillverkas på samma lina som de konventionella lastbilarna – vilket enligt Volvo ger en ”hög flexibilitet och effektivitetsvinster”.
Volvo Lastvagnar startar nu serieproduktion av de elektriska modellerna av företagets viktigaste produktsortiment, de tunga lastbilarna: Volvo FM, Volvo FH och Volvo FMX. Lastbilarna klarar en totalvikt på 44 ton* och de tre modellerna står för cirka två tredjedelar av företagets försäljning.
Med de nya lastbilarna har Volvo Lastvagnar sex eldrivna modeller i serieproduktion globalt, vilket är det största utbudet i branschen.
— Det här är en milstolpe och bevisar att vi leder omvandlingen av branschen. För mindre än två år sedan visade vi våra tunga eldrivna lastbilar för allra första gången. Nu ökar vi volymerna stegvis och kommer att leverera de här fantastiska lastbilarna till kunder över hela Europa, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Serietillverkning av Volvos tyngsta ellastbilar startar i Tuve-fabriken i Göteborg, nästa år startar tillverkningen även i fabriken i Gent i Belgien. Volvo tillverkar de elektriska lastbilarna på samma lina som sina konventionella lastbilar, vilket ger en hög flexibilitet och effektivitetsvinster. Batterierna levereras av Volvo Lastvagnars nya batterimonteringsfabrik i Gent.
Roger Alm: ”2030 ska minst 50 procent av de lastbilar vi säljer globalt vara elektriska”
Efterfrågan på eldrivna lastbilar ökar nu snabbt på många marknader, enligt Volvo Groups. En drivkraft är transportköpare som väljer att gå över till fossilfria transporter för att nå sina klimatmål. Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar kan täcka omkring 45 % av allt gods som transporteras i Europa idag.**
— Vi har sålt fler än 1 000 enheter av våra tunga eldrivna lastbilar och mer än 2 600 ellastbilar totalt. Det är fortfarande små siffror men vi räknar med att volymerna kommer att öka betydligt under de närmsta åren. Till 2030 ska minst 50 procent av de lastbilar vi säljer globalt vara elektriska, säger Roger Alm i ett pressmeddelande.
Volvo Lastvagnars sex eldrivna lastbilar täcker många olika transportbehov, allt ifrån stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik, skriver företaget.
*Bruttokombinationsvikt (GCW)
** Enligt Eurostats statistik ”Road-Freight Transport by distance” (2018) uppgick transportsträckan för 45 % av alla varor som skickades i Europa med vägtransport till kortare än 300 km.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: