Här får du hjälp med dina ärenden – Statens Service Center Guidar i myndigheternas kanaler

DET HÄR ÄR EN ANNONS FRÅN VÅRVÄDERSTORGET

I Medborgarkontorets gamla lokaler, granne med skomakaren och en frisörsalong finns ett statligt nav mitt på Vårväderstorget. Här är Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen alla samlade i en lokal, Statens Servicecenter.
— Vi guidar våra kunder mycket i de olika myndigheternas digitala tjänster. Allt för att kunderna ska känna sig trygga och blir mer självgående, säger servicehandläggaren Helena Kihlberg Åkersten.

Så vad är Statens servicecenter på Vårväderstorget? Kort sagt är det en en lokal service till företag och privatpersoner som sedan juni 2019 driver alla de 137 Servicekontor som finns i Sverige där man som medborgare får hjälp med statlig service, både digital som analog, på en och samma plats.
— Vi hjälper till med frågor som rör Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen. På vissa kontor kan man även få hjälp med frågor som rör Migrationsverkets ärenden, säger Helena Kihlberg Åkersten, som är en av servicehandläggarna på Vårväderstorget.

I Göteborg så finns det sju servicekontor av detta slag. Nordstan, Västra Frölunda, Gamlestaden, Angered, Järntorget, Backaplan och sedan ungefär ett år tillbaka finns också ett servicekontor på Vårväderstorget 4 i Biskopsgården.

Vilket utbud av tjänster har ni, kan ni exemplifiera vad för slags ärenden man kan få hjälp med?
— Här på Servicekontoret på Vårväderstorget så hjälper vi till med ärenden som rör alla våra samverkansmyndigheter förutom Migrationsverket. Våra kunder har många olika frågor och ärenden som dom vill ha hjälp med. Det kan vara kunder som vill ha hjälp att skriva in sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen, kunder som besöker oss som är nya i Sverige och som vill ha hjälp att ansöka om ett personnummer eller ett samordningsnummer via Skatteverket, någon vill ha hjälp med en pensionsprognos via Pensionsmyndigheten och en annan vill ha hjälp att ansöka om sjukpenning via Försäkringskassan, förklarar Helena Kihlberg Åkersten.

Personalen på Statens Servicecenter är redo att hjälpa till med allt som rör Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen.

Så tjänsterna som erbjuds kan vara till nytta även för den som i huvudsak vill göra sina ärenden och sköta sina myndighetskontakter online, då just guidandet till de digitala tjänsterna är ett av Statens Servicecenters primära uppgifter:

— Vi guidar våra kunder mycket i de olika myndigheternas digitala tjänster. Allt för att kunderna ska känna sig trygga och blir mer självgående med att använda de digitala tjänsterna.

”Viktigt att alla har närhet till statlig service”

På Vårväderstorget, som förvaltas av Göteborgslokaler, ligger Statens Servicecenter mitt emot från Willys och biblioteket. Här i Biskopsgården är det ingen särskild tjänst som sticker ut eller är vanligare än andra att behöva få hjälp med, utan besökarna vill ha hjälp med allt möjligt. Personalen upplever att det är en variation på frågor som de omkring 40 dagliga besökarna behöver hjälp med.

Vad är det mest intressanta ni gör i er roll som representanter för staten i Biskopsgården?

— Det är viktigt att alla har närhet till statlig service och därför känns det extra bra att Statensservicecenter har valt att öppna ett kontor i Biskopsgården. Vi har många besökare som uttrycker sin tacksamhet över att vi har etablerat oss här på Vårväderstorget. Många som kommer in bara för att hälsa oss välkomna!, säger Helena Kihlberg Åkersten.

— Allt detta sammantaget gör att det känns extra meningsfullt att arbeta här.

Hos Statens servicecenter får både du som privatperson men också du som är företagare vägledning, hjälp och information från personal med kunskap om och erfarenhet från flera av landets myndigheter. Statens servicecenter som driver kontoren har som uppgift att bidra till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. De levererar både administrativa tjänster till andra myndigheter samt ger information och vägledning i myndighetstjänster till privatpersoner och företag på servicekontoren.

Vad har ni för hälsning till de i Biskopsgården med omnejd som får reda på att ni finns nu?
— Vi hälsar alla hjärtligt välkomna till oss! Vi finns här redo att hjälpa till!, säger Helena Kihlberg Åkersten.

Servicekontoret på Vårväderstorget 4 har öppet tisdag, onsdag och fredag mellan 10:00 och 16:00.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Fakta: Vårväderstorget i Biskopsgården

Vårväderstorget färdigställdes 1958 och under tidigt 90-talet genomgick torget en ombyggnation. 2018-2020 gjordes en ny markbeläggning samt en trygghetsanpassning med nya ramper för ökad tillgänglighet. Torget består av tre nivåer med tre olika torgytor.

Under 2023 har torget genomgått en omfattande renovering och omgestaltning med ny färg på fasaderna och taken och nya fönsterpartier och dörrar med säkerhetsglas. Därmed är Vårväderstorget det första förortstorget utan jalusier.  Vårväderstorget ska bli ett trädgårdstorg – en trädgård på ett torg! Torget är lungan i Trädgårdsstaden och pulsen i Biskopsgården. Med nya färger, träd och buskar samt unika möbler och mötesplatser skapar vi tillsammans en plats att trivas på.

Vårväderstorget ligger i södra Biskopsgården och är ett komplett stadsdelstorg med all tänkbar service, både välsorterade butiker och lokaler för vård, tandläkare och bibliotek. Spårvagnshållplatsen finns precis invid torget.

Vårväderstorget ägs och förvaltas av GöteborgsLokaler.

Här kan du läsa mer om Vårväderstorget.

LÄS MER: