Nu ska Volvos nya el-lastbil leverera läkemedel – från Hisingen

Som Sveriges enda oberoende aktör för distribution av läkemedel testar Tamro, tillsammans med TGM AB – som är transportör för DB Schenker, Volvo Lastvagnars eldrivna lastbil Volvo FL Electric. Lastbilen utgår från Tamros distributionslager i Hisings Backa och har sedan hösten 2020 använts för transporter i centrala Göteborg.

Volvo FL Electric är Volvo Lastvagnars första eldrivna lastbil som både är tystare och mer miljövänlig än vanliga lastbilar. Genom att vara delaktig i testningen av Volvo FL Electric kan Tamro, som dagligen distribuerar läkemedel via lastbilar, minska utsläpp och bidra till en minskad bullernivå. Fördelarna skapar även en bättre arbetsmiljö för både lastbilsförare och medarbetare runt omkring lastbilen.

-— För oss på Tamro är det viktigt att ständigt undersöka nya alternativ för att minska klimatpåverkan, säger Lars Schenatz, VD på Tamro i ett pressmeddelande. Vi har ett medvetet miljötänk som genomsyrar hela företaget och att tillsammans med TGM få möjligheten att testa Volvo FL Electric har varit mycket spännande och givande.

Mindre buller vid leveranser

Tamro levererar dagligen läkemedel till landets alla 1 420 apotek, många apotek ligger centralt och Volvo FL Electric har testats främst på centrala turer i Göteborg. De eldrivna lastbilarna är både tystare och ger en smidigare leverans, något som underlättar transporten i trafikerade storstäder.

— Att bidra till både effektivare och mindre bullriga leveranser av läkemedel känns mycket viktigt och vi är glada för detta lyckade samarbete, säger Roger Nilsson, VD på TGM AB.

Lastbilens räckvidd varierar beroende på körförhållanden, sträcka och lastvikter. Distributionslastbilen som ingår i testet har en batterikapacitet på 150 kWh, vilket gör att den klarar sitt transportuppdrag på ungefär 100 km per dag. Då lastbilen kör två-skift laddas den med en snabbladdare mellan skiften, berättar företagen i ett pressmeddelande.

Klimatsmart rakt igenom

Alla transporter påverkar klimatet, men eftersom eldrivna lastbilar använder energin effektivare än vanliga lastbilar minskar klimatpåverkan till ett minimum. Batterierna kan återanvändas eller återvinnas och har en livslängd på 8-10 år, ungefär lika länge som en vanlig lastbil används.

— Vi har samarbetat med Tamro i flera år och vi är båda företag som vill göra vad vi kan för att minska klimatpåverkan, när jag fick frågan om att testa Volvo FL Electric var det ett enkelt val att vända mig till Tamro, säger Roger Nilsson, VD på TGM AB i pressmeddelandet.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: