Hisingspolisens nya ”vapen”: Specialbyggd Volvo som kan väga 2,62 ton ”Klart bättre”

Här är polisens nya redskap i kampen mot buset. Specialbyggda Volvo-bilar blir arbetsplats för Hisingspoliserna i yttre tjänst:
— Vissa dagar är vi är säkert sex av åtta timmar i bilen och kan få köra långa sträckor, säger polisen Sara Nyquist till HelaHisingen.se.

Polisens tidigare ”favorit” hette XC70 och utgjorde under de senaste åren en stor del av polisens fordonsflotta. Många av dessa bilar börjar nu bli slitna och även om de fått bra betyg av polisen i deras egna tester går de, enligt Volvo själva, inte att jämföra med nya och förbättrade polisbilen av modellen V90 Cross Country.

— Vi har fått några nya V90CC Volvo-bilar. Då kanske man tänker att ”klart man ska ha Volvo-bilar hos polisen på Hisingen” men det finns ingen sådan koppling egentligen utan faktum är att den vanligaste bilen vi har inom polisen är en Volvo, säger Jörgen Thorén, lokalpolisområdeschef på Hisingen.

Hyllas i sociala medier

I sociala medier har flera poliser på Hisingen uttryckt sin glädje efter att de nya V90CC-bilarna dykt upp:

Nyfikna följare frågade snabbt vad det var för Volvo-modell som polisen på Hisingen fått till sig och fick snabbt ett stolt (?) svar i form av denna bild från polisen Martin Arkdal:

Av säkerhetsskäl vill polischefen på Hisingen inte avslöja exakt hur många nya fordon man fått till polisstationen vid Vågmästareplatsen. Men han poängterar att det utöver diverse ny teknik i bilarna till stor del handlar om att skapa en bra arbetsmiljö för poliserna i yttre tjänst:

— När det kommer nya bilar har de en hel del ny utrustning, vilket är viktigt, men även att det innebär en ökad komfort för vår personal. Detta då bilen är en stor del av vår arbetsplats – särskilt för dem som jobbar ute i fältet, säger Jörgen Thorén till HelaHisingen.se.

Volvo specialbygger polisbilarna

Volvo Cars beskriver sina nya polisbilar – vilka även går på export – som en extremt körsäker bil:

— Det är ett otroligt lyft vi har gjort med Volvo V90 och V90 Cross Country, och den största skillnaden är kontrollen. Nu har förarna maximal kontroll i alla lägen, bilen ligger där den ligger på vägen och är fantastiskt skön att köra även med massor av tung extrautrustning. Jag skulle vilja påstå att bilen i dag är så pass bra att det inte är bilen som sätter begräsningarna – det är föraren, säger Ulf Rydne, ansvarig för polisbilar på Special Vehicles & Accessories på Volvo Cars.

Volvo Cars tillverkar polisbilarna på SVS, Special Vehicles & Services, en särskilt enhet och fabrik där fordon med särskilda kravspecifikationer byggs. Förutom cirka 300 polisbilar om året tillverkas även taxibilar och bilar för Tullverket här.

Volvo tillverkar fyra typer av polisbilar:
1. A-bilar: polismålade utryckningsbilar
2. B-bilar: fullutrustad polisbil i civilt utförande.
3. C-bilar: polischefsbilar som är diskretare med radioutrustning
4. D-bilar: civila bilar för polisens spanare, som i princip är omöjliga att urskilja från andra Volvo-bilar, i alla fall för ett otränat öga.

Polis i yttre tjänst: ”Väldigt förmånligt”

— Vi har fått V90CC som är större invändigt, har en del ny teknik och är allmänt mer bekväm för oss som jobbar mycket från bilen. Om jag kliver in i min sprillans nya bil har jag exempelvis dubbla radios, en annan ramp för blåljus och varningsblinkers med gult ljus som kan lugna mer än att stressa upp folk vid trafikstopp till exempel, säger polisen Sara Nyquist som jobbar i yttre tjänst på Hisingen och just börjat arbeta i de nya fordonen.

Sara Nyquist, polis i yttre tjänst på Hisingen, med en av de nya Volvo-polisbilarna. Foto: PRIVAT

Hon är nöjd med att vara en av de poliser på Hisingen som fått börja arbeta i de nya bilarna och förklarar att det handlar om både teknik som komfort. Hon påpekar att bilen är ett ”kontor” för poliserna som jobbar ute i fältet:

— Det är väldigt förmånligt att kliva in i en av de nya fordonen. Vissa dagar är vi är säkert sex av åtta timmar i bilen och kan få köra långa sträckor. Det beror naturligtvis på sånt som om vi har många frihetsberövade eller ej, men att bilarna klarar sånt som andra tycker är viktigt för deras kontor är en nyckel för oss. Exempelvis att det är bra ergonomi och utrymme för oss, säger Sara Nyquist.

Bilen kan väga upp till 2,62 ton

Polisens specialbyggda bilar får ett helt eget chassi och bromsar som är designade för att klara de extra påfrestningarna bilen utsätts för från polisarbetet. Chassit är modifierat för att klara mycket tyngre vikter än ett standardchassi, då en polisbil är utrustad med ett förvaringsutrymme, en så kallas hurts, där spikmattor och annan tung utrustning finns. Totalt kan bilen väga in på maximalt 2,62 ton.

Poliserna i yttre tjänst delar på fordonen, så när ett arbetslag går på tar de över en bil från förra gänget:

— Så bilarna går mycket vilket innebär en hel del slitage på dem och därför är vi nog extra nöjda när vi får nya fordon, eller ”kontor”, säger hisingspolisens Sara Nyquist.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

Fakta: Volvos V90CC-polisbil

  • Volvo V90 Cross Country genomgick svenska polisens hårda och omfattande tester tillsammans med fem konkurrenter. Volvon fick högsta betyget av alla och var vid testen 2017 ensam om två tiopoängare, för simulerad uttryckningskörning och bästa bromsarna.
  • Bilarna byggs i Volvo Cars fabrik i Torslanda och byggs sedan om på den separat fabriken Special Vehicles & Services – till polisbilar. 
  • Efter en omfattande upphandling har polismyndigheten och Volvo Car Sverige signerat ett avtal om 2 200 nya bilar under de kommande åtta åren. Modellerna är Volvo XC60 och V90 och i affären ingår serviceavtal och reparationer genom Svensk Volvohandel.
  • Volvo V90 B6 AWD Bensin, mildhybrid (mindre elmotor) 300 hk.
Polisens V90CC-modell. Foto: VOLVO CARS.

LÄS MER: