HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Fitnessmammans tips: Så hittar du styrkan att ta tag i träningen – “Innan så hatade jag träning”

Hon gick från att hata träning och ha noll förståelse för de som tränare före skola och jobb – till att “leva på gymet”. Hisingsbon och nyblivna mamman Linnea Petersson, 23, berättar om hur du kan hitta motivationen att bli fit:
— Alla är vi nybörjare någon gång och tycker de känns jobbigt att gå till gymmet, säger hon till HelaHisingen.se.

Linnea, 23, (@linneasophiiee) flyttade till Hisingen för två år sedan och bor här med sin sambo och 6 månaders bebis. Väldigt ofta hittar man henne på Nordic Wellness vid Backaplan, eller ute för en löptur på Norra Älvstranden.

— Jag tränar styrketräning mellan 4-5 dagar i veckan för tillfället. Jag gillar mest att gå till gymmet och styrketräna men även ut och springa och ta en powerwalk med min son och få frisk luft. På gymmet känner jag att jag utvecklas och kan utmana mig själv väldigt mycket. Älskar att pusha mig själv och min kropp och se hur mycket den verkligen klarar av, säger hon.

“Innan så hatade jag träning”

Under 2,5 års styrketräning har hon gått från att hata träning – till att se det som sin livsstil:

— Vi alla klarar mer än vad vi tror! Jag har styrketränat nu i två och ett halvt år och jag älskar det. Innan så hatade jag träning och förstod inte de som gick och gymade innan jobbet eller skolan. Men när jag väl tog mig dit själv och började se hur min kropp blev mer och mer stark, så blev det till min egen livsstil. Det är så häftigt att se hur kroppen byggs upp och fungerar. Hur mycket mer man orkar för varje gång. Jag mår så mycket bättre av det, blir en gladare person och det ger mig så mycket energi.

Linnea med sonen Tiino som föddes i mars.

Vad har du för tips till den som inte alls känner sig motiverad till att börja träna då?

— Tips till alla som vill börja träna eller är nybörjare är att våga tro på sig själv, att våga fråga om hjälp! Alla är vi nybörjare någon gång och tycker att det känns jobbigt att gå till gymmet, kanske för att man inte kan så mycket och är rädd att folk ska titta på en och tro att man gör fel? Så var det för mig i början! Men saken är den att alla går dit för en sak, jo, för att träna och utveckla sig själva. Det är oftast en väldigt gemenskap på gymmen och folk hjälper mer en gärna till om det är något man behöver hjälp med, som teknik och liknande.

— Sedan finns även så mycket videos man kan Googla på idag och få inspiration från och som man kan lära sig väldigt mycket av. Det är bara att våga tro på sig själv och göra det. Gör din grej och fokusera på dig själv och inte alla runt omkring. Finns även så många bra personliga tränare som man kan få hjälp utav.

Tips till nyblivna mammor – som vill komma i form

Eftersom hon nyligen fött barn och går igenom kampen att komma tillbaka till toppformen har hon tips för andra blivande eller nyblivna mammor:

— För alla som vill komma igång efter sin graviditet så säger jag bara lyssna på din kropp. Många är stressade efter förlossningen att de ska gå tillbaka så snabbt som möjligt till kroppen de hade innan, men de bästa sättet är att ta de lugnt i början, låta kroppen reparera sig efter förlossningen och sedan som sagt verkligen lyssna på sin kropp, säger Linnea.

Linnea började med att gå ut och motionera utomhus väldigt mycket när hennes son fötts:

— Så fick både jag fick röra på mig och även lillen fick frisk luft. Så långpromenader där du kan hålla den takt du känner går för dig.

— Sedan började jag successivt att göra lite övningar hemma för att stärka upp kroppen och på de sättet jobba upp den igen. Sen när jag kände mig redo så tog jag mig till gymmet igen och började med lätta vikter för att bygga upp kroppen igen, sen med tiden byggs den upp, men stressa inte med det! Alla kroppar och förlossningar är olika och tar olika tid att läka, säger hon.

Linnea Petersson förklarar att när hon går och gymmar är det oftast som hennes egentid då hon “släpper allt” och fokuserar på träningen. Hon resonerar som att man alltid hittar en lösning för att kunna komma iväg en eller två timmar.

— Kan man inte lämna sin bebis, ja men ta med dig hen till gymmet om de går, många gym tillåter att ta med sig barnvagn fram till klockan 14:00. Träna hemma när bebisen sover! Det finns så mycket hemmaövningar online du kan följa och träna på egen hand, så varför inte passa på att göra det när bebisen sover? Det finns alltid en lösning till att komma igång igen, säger hon.

“Självklart äter jag sötsaker också”

Träning och god kost hänger oftast ihop och Hisingsbon Linnea tycker att det är viktigt att äta så att det blir hållbart i längden – och att man äter gott, men med måtta.

— Jag har prövat lite olika dieter under mina träningsår men föredrar att lägga upp min kost själv. Så just nu går jag inte på någon diet utan har lagt upp eget kostschema till mig själv som jag tycker funkar bäst, just för mig. Jag vill att det ska vara hållbart i längden och gillar ju den hälsosamma livsstilen så jag äter hälsosam mat, säger hon.

— Mitt mål är att bygga mer muskler och därmed behöver jag en massa mat! De behöver absolut inte vara torr och tråkigt mat, du behöver bara ha lite fantasi så bli det bra. Man ska aldrig vara rädd för att äta kolhydrater eller mycket mat, för du behöver det om du vill få en stark och hälsosam kropp. Det spelar ingen roll vilka klockslag du äter, eller att du inte får äta efter en viss tid! Jag äter när jag är hungrig men försöker alltid få i mig sex mål om dagen. Självklart äter jag sötsaker och liknande också, men med måtta och äter inte det varje dag. Man måste kunna få unna sig själv och livet, så att det blir hållbart i längden.

Vad blir nästa steg för dig kring träning och hälsa?

— Jag brinner ju för träning, det är ett så stort intresse i mitt liv! Så till hösten ska jag även utbilda mig till personlig tränare, jag älskar att kunna hjälpa andra att hitta motivationen och vilja ta hand om sin kropp. Jag har verkligen hittat min grej!

— Jag hoppas alla där ute som vill börja träna vågar tro på sig själva och gör det. Ha alltid i baktanken att vi alla har varit där någongång. Man måste alltid börja nånstans.

Favoriter för träning på Hisingen

Hennes hemmagym är Nordic Wellness vid Backaplan, men Linnea gillar att variera sig.

— Där är det oftast väldigt mycket folk, det är ett stort gym, så känner jag att jag vill ha det lite lugnare så brukar jag åka ner till Eriksberg där dom även har en Nordic Wellness som är mindre och där är det oftast lite mindre folk som tränar, säger hon.

Linnea vilar efter en löptur längs Eriksbergsbryggan, med Älvsborgsbron i bakgrunden.

Och stråken kring Eriksberg kan fungera för mer än gymbesök:

— När jag är ute och springer brukar jag inte springa på något löpspår utan längs med Eriksberg och Lindholmen och runt om de stadsdelarna. Jag gillar att springa nere vid vattnet och längs den rundan kommer du upp till Färjenäsparken där det även ligger ett utegym som jag brukar stanna halvvägs för att träna, säger Linnea Petersson.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: