HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Julkalendern – Lucka 10: “Vad händer på Hisingen?” – nu med 18 000 följare!

“Vad händer på Hisingen?” har blivit en naturlig samlingsplats för tusentals hisingsbor där man exempelvis ber om hjälp, läser nyheter och tipsar om evenemang. I dagarna passerar Hela Hisingens största sociala medier-grupp 18 000 följare!
— Därmed är vi Hisingens största grupp på Facebook, säger Hela Hisingens publisher Markus Hankins.

Det var så storyn om Hela Hisingen startade en höstkväll 2019. Hela Hisingen, då som lokala sociala medier-byrån JMBD, jobbade främst med att stötta lokala företag på Hisingen med PR, events och sociala medier. Som tidigare mediechefer på Expressen, GT och GP hade duon bakom bolaget, Henrietta Johansson och Markus Hankins, länge fördjupat sin expertis på att göra ett attraktivt innehåll och bygga social närvaro som gick hem hos folk.

— Så när vi ville ta nästa steg för att nå ut med de budskap vi jobbade med, det kunde vara olika events som vi arrangerade eller erbjudanden som de företag vi jobbade med hade, insåg vi att ingen startat en större gemensam grupp för Hisingsborna, där Hisingsborna själva fick vara med och delta. De grupper som fanns byggde på envägskommunikation, där någon avsändare pumpade ut sitt innehåll till följarna. Så vi ville ha en Facebook-plattform där följarna var minst lika aktiva som vi och därmed föddes “Vad händer på Hisingen?”, säger Markus Hankins.

Succén: Växte med 1 000 följare per månad

Konceptet med en “Vad händer i…”-grupp är inte på något vis unikt för Hisingen. Liknande grupper finns för allt från områden i mindre stadsdelar, för enskilda torg eller bostadsrättsföreningar – samt i vissa fall stora städer, med mängder av följare.

Men på ett sätt skiljde sig vår nya grupp åt. En mycket aktiv moderering av innehållet, ständig kommunikation med följarna och samt att vi hjälpte till att hålla ett högt tempo i gruppen – där publiceringar från HelaHisingen.se varvades med det innehåll som följarna delade med sig av – gjorde att gruppen kunde växa med en rasande fart.

— Första året växte vi med omkring 1 000 nya följare per månad, trots att vi väldigt aktivt rensade bort både utländska reklamkonton, diverse porrbotar och annat “skräp” som ofta vill ta sig in i stora Facebook-grupper och sprida sin dynga där, förklarar nyhetsredaktör Henrietta Johansson, även en av Facebook-gruppens administratörer.

“Vad händer på Hisingen?” är den största Facebook-gruppen om och på Hisingen.

— Så i dag är vi stolta över de följare vi har. Det jag menar är att vi inte bara tryckt in en större mängd följare i en grupp och struntat i vilka dessa faktist är, utan vi har aktivt jobbat hårt på att se till att det är riktiga människor i gruppen, att de flesta är från Hisingen och att störande element som spam och skräppost inte är tolererat, säger hon.

Det finns företagssidor som är större, exempelvis Hisingspolisens, BK Häckens och båda Volvo-företagens, för att nämna några. Och bland Facebook-grupperna finns det en del andra jättar, som exempelvis “Foton från det gamla goda Hisingslandet” med sina 16 900 följare och “Grannar i Torslanda” med 16 000 följare.

Men när “Vad händer på Hisingen?” nu passerat 18 000 följare är den ohotat Hisingens största Facebook-grupp.

— Därför är det extra kul att vi inte bara har möjligheten kvar för följarna att posta innehåll där, utan dessutom att följarna står för en stor majoritet av gruppens innehåll. Det kan handla om foton, om frågor man behöver hjälp med, efterlysningar av saker, om tips från andra Hisingsbor och både högt och lågt som publiceras, men det är inte en envägskommunikation där vi pumpar ut innehåll och följarna passivt tar emot. Den mixen i kombination, som en krydda, med de nyheter om Hisingen som vi på HelaHisingen.se producerar verkar uppskattas av många, säger Henrietta Johansson.

Kritiken: Media har för stort fokus på det negativa

Gruppen har “ömsat skinn” ett par gånger, innan den hittat rätt med innehållet. Ett tag tog exempelvis olika krim-nyheter över flödet, vilket ledde till att Hela Hisingen startade “systergruppen” om just blåljusarbetet på Hisingen: “Vad gör polisen på Hisingen”. I dag har den gruppen i sin tur omkring 8 500 följare:

— Det är viktigt för oss att “Vad händer på Hisingen?” är en grupp som tilltalar en bred majoritet av människor som bor eller jobbar på Hisingen. Om man vill läsa negativa rubriker om Hisingen finns det gott om dagstidningar som redan berättar intensivt om den delen av samhället och då kan man följa det där, säger Markus Hankins.

Hela Hisingens publisher menar att deras aktiva arbete med att tillåta en “annan sida” av Hisinge få plats medverkat till att “Vad händer på Hisingen?” vuxit så snabbt. Markus Hankins berättar att en av de vanligaste åsikterna bland folk som HelaHisingen träffar är att medier fokuserar på för negativa saker kring Hisingen.

— Kriminalbevakningen får för stor plats i förhållande till allt annat som händer på den här stora ön. Det är värt att påminna sig om att det bor 158 000 människor på Hisingen och att några av Sveriges största företag har sina huvudkontor här. Men går du in på Sveriges största nyhetssajt och söker på nyheter från Hisingen så möts du nästan enbart av våld, död och annan brottslighet. Så när vi formade vår stora Facebook-grupp var det viktigt att stävja det där, för postar man enbart de nyhetsstorys som kommer i dagspressen i flödet får man snabbt en grupp som bara handlar om polisens arbete och det fåtal Hisingsbor som begår brott. Och Hisingen är så otroligt mycket mer än de våldsbrott som sker här, säger Hankins.

Totalt har Hela Hisingen i dag över 43 000 följare i sina grupper, konton och andra sociala medier-kanaler. Det motsvarar nästan var tredje person på Hisingen, totalt sett. Men då räknar vi med varenda individ på Hisingen från minsta bebis till äldsta åldring…

— Så bland den vuxna befolkningen på Hisingen når vi ut riktigt bra i dag! Även om man räknar bort en viss procent “dubbelföljare” som exempelvis följer något av våra konton på Facebook och på en annan plattform så är vår räckvidd enorm på Hisingen. Utifrån det är det rätt logiskt att HelaHisingen.se nått över 50 000 unika användare per månad under hösten. Nu är det upp till oss att leverera ett så bra innehåll att ni läsare vill återvända även framöver, säger Markus Hankins.

Här hittar du till “Vad händer på Hisingen?” på Facebook!

HelaHisingen.se har i år en, denna, julkalender – där våra och en del av våra sponsorers olika projekt, företag och anställda hamnar i fokus. Mellan 1 och 24 december lyfter vi fram en av dessa med en “lucka” i form av en artikel. Vill du exponera ditt företag, din produkt eller dina anställda här? Hör av dig till annons@helahisingen.se – så löser vi det! 

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: