Hisingsprojekt plockade hem prestigepris: ”Vi är så stolta över att vinna”

Här firar göteborgsduon efter att ha fått ta emot det prestigefyllda Upphandlingspriset för sitt arbete med projektet Lindholmsleveransen.
— Det här är en riktig energiboost, säger Pauline Hansson, upphandlare på Älvstranden Utveckling.

I samband med Upphandlingsdagarna delades Upphandlingspriset ut på klassiska Nalen i Stockhlm. Och då fick Älvstranden utveckling skina – då ett av deras projekt vann!
— Vi är så stolta över att vinna Upphandlingspriset! Vi kommer använda den här energin till att göra fler innovativa satsningar och sikta ännu högre nästa gång, säger Pauline Hansson, upphandlare på Älvstranden Utveckling.

Vinnarprojektet Lindholmsleveransen är en transportlösning som ska minska antalet tunga gods- och avfallstransporter på Hisingen i Göteborg. Systemet infördes 2008 på Lindholmen i Göteborg och har lett till att denna typ av transporter minskat med över 80 procent.

Testade nytt grepp

I ett pressmeddelande berättar Älvstranden utveckling om hur man tog ett nytt grepp när tjänsteoperatören till Lindholmsleveransen skulle upphandlas 2019. Dels säger man sig ha ställt tuffa miljökrav, men även att det fanns utrymme för anbudsgivarna att komma med egna klimatsmarta lösningar.

— När tjänsten skulle upphandlas på nytt såg vi stora möjligheter för nya effektivare lösningar. Vi har sett till att leverantören följer med i teknikutvecklingen och inte fastnar i system som en gång var moderna, men som kan komma att föråldras över tid, säger Louise Larsson, projektledare på Älvstranden Utveckling.

— När vi främjar innovation kommer vi åt komplexa samhällsutmaningar och då lämnar vi samtidigt utrymme för marknaden att utvecklas, säger Christine Olofsson, hållbarhetschef på Älvstranden Utveckling.

Fakta: Lindholmsleveransen

När Lindholmsleveransen infördes 2008 var den enkla idén att samma elektriska minilastbil skulle ta med sig gods in i området och avfall när den lämnade. Istället för en lastbil för varje godstransport samordnades alla leveranser och skickades med elfordon på tider då det var mindre trafik. På det viset minskade antalet tunga fordonsrörelser på Campus Lindholmen från 85 till 10 per vecka, vilket minskade körningarna i området med 248 mil.

Älvstranden Utveckling gjorde upphandlingen i nära samarbete med förvaltningen kretslopp och vatten samt trafikkontoret i Göteborgs Stad. Metoden med innovativ upphandling inom stadsutveckling är även en del av projektet DenCity som drivs av CLOSER, där hållbara person- och godstransporter utvecklas och prövas. Renova Miljö vann upphandlingen och det nya avtalet gäller från 1 januari 2020.
(Fakta: Älvstranden utveckling)