Kreativa Karin gör Instagramsuccé med pyssel – nu över 100 000 följare: ”Blir inspirerad av mitt egna liv”

Karin ”Kreativa Karin” Andersson lever på det hon älskar – att pyssla och designa färgglada mönster och lägga ut i sociala medier. Nu har hon fått över 100 000 följare på sitt Instagramkonto.
— Det är superviktigt att mina följare känner att jag tipsar om något bra. Det är min trovärdighet, säger Karin Andersson.

Den tredje nätverksträffen för företagsnätverket ”Hela Hisingen Hundra” hölls på och i samarbete med United Spaces på Uni3 by Geely i Lindholmsallén. I fokus den här gången var tips och råd på hur företag ska tänka kring olika sociala medieplattformar som Facebook, TikTok och Instagram.

En av de inbjudna gästerna som intervjuades var influencern Karin Andersson, eller ”Kreativa Karin” som hon kallar sig i sociala medier. Nu firar hennes Instatramkonto 10-årsjubileum och har över 100 000 följare. Men det var inte något som var givet i början:

— När Instagram kom, i samband med att jag startade, så var det inte många som förstod var det var. Men jag började lägga upp bilder som inspiration till andra. Jag pluggade samtidigt, så jag började använda Instagram som en portfolio. Jag la upp vad jag kan, vad jag gör och vad jag tycker är kul, säger hon.

Konferencier Markus Hankins, publisher för HelaHisingen och influencern Karin Andersson på Hela Hisingen Hundras nätverksträff. Foto: Hela Hisingen.se.
”Mina kompisar var inte så intresserade av att kolla på vad jag gjorde”, berättar Kreativa Karin om hur det var i början när hon startat sitt konto. Video: Hela Hisingen.se.

Studerade och jobbade kvällar och helger – ”Älskar att måla och pyssla”

Karin Andersson flyttade till centrala Hisingen 2005 och har bott både vid Wieselgrensplatsen och Mötesplatsen och nu i Kvillebäcken.

— Jag älskar Hisingen och kan inte tänka mig något som är bättre än det här.

Det var när hon studerade till Visual merchandiser som hon började ägna mer tid åt sitt pyssel och började lägga ut bilder på det hon älskar att göra.

— Mitt mål var att bli inredare på Ikea. Men under utbildningens gång så insåg jag att jag verkligen gillar pyssel. Och att lägga ut bilder, det är ett kul sätt att nå ut och sedan är det fint med feedbacken man får tillbaka, säger hon och fortsätter:

— Mina kompisar var inte så intresserade av att kolla på vad jag gjorde, utan jag ville bygga ett personligt varumärke. Jag ville ha något att stå på.

Hon berättar att eftersom det var så tidigt, när Instagram fortfarande var relativt nytt, så fick hon ett stort genomslag direkt.

— Man kunde tagga varandra och få kontakt med företag väldigt lätt. 

Hela Hisingens nätverksträff hölls på United Spaces på Lindholmen. Foto: HelaHisingen.se.

”Jag har alltid jobbat kvällar och helger och jag ville komma bort från det”

Och från att ha haft ett litet konto fick hon snabbt uppmärksamhet och glädje från följare eftersom hon tipsar om olika pyssel och lägger upp färgglada bilder. Numera har hon synts i flera medier, däribland Nyhetsmorgon, för att berätta för sina följare hur man göra roliga pyssel.

— Jag har alltid jobbat kvällar och helger och jag ville komma bort från det. Bygga upp mig själv och mitt varumärke. Det är kul att se att andra gillar det jag älskar.

Vad inspireras du av?

— Man blir inspirerad av sitt egna liv. Jag har en dotter som är 13 och jag inspireras av det som hon tycker är kul. Sedan blir mina följare glada av mina bilder, eftersom jag använder mycket färg. 

Att pyssla är ett community, man tipsar varandra och lyfter andra kreatörer. Samtidigt får jag mycket inspiration från andra, jag följer över 1 000 konton själv, säger hon och fortsätter:

— Men det kan också bli för mycket och ibland måste man stänga av.

Karin Andersson bor på centrala Hisingen med sin familj. Foto: HelaHisingen.se.

Postar man för lite innehåll?

— Jag tror inte det går att göra för mycket. Jag lägger ut två, tre bilder per dag och karuseller med tio bilder, så det är så mycket innehåll som möjligt.

Har användarna en hög tålighet att få mycket material?

— Ja, det tror jag men samtidigt är det svårt att nå ut. Jag har 100 000 följare, men vissa inlägg når bara ut till 20 000. Då måste man hela tiden lurka sig igenom kryphålen. Men det finns reels, lives och stories och man får prova sig fram på vad som fungerar.

Nu skulle hon vilja sy egna kläder och drömmer om att göra en egen kollektion.

— Det har alltid varit en dröm för mig, att göra en barnkollektion eller tapetkollektion.

Markus Hankins berättar om vad som är på gång på Hisingen.
I fokus låg användandet av sociala medier såsom Facebook, TikTok och Instagram.
”Kan det bli för mycket innehåll för dina följare?”, undrar konferencier Markus Hankins.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Gå med i Hisingens företagsnätverk!

Vill du bli del av Hela Hisingen Hundra? Mejla annons@helahisingen.se så löser vi det! Har du frågor eller funderingar? Mejla eller ing vår publisher Markus Hankins på markus@helahisingen.se eller 0709-272774. Tillsammans skapar vi ett starkare Hisingen!

LÄS MER: