Discolamporna lös när barn med CP-diagnos på Hisingen upplevde dansgolv och skratt

På Bräcke förskola Stegen uppmärksammades internationella CP-dagen med ett disco. Här fick barnen med CP-diagnos uppleva dansgolvet och känna sig precis som barn med full rörlighet:
— Det viktiga är att alla får uppleva att de får vara med och att de kan lyckas, säger Marie Bruus Wiese, förskollärare och biträdande verksamhetschef på förskolan Stegen.

Förskolan Stegen hos Bräcke Diakoni i Lundby är en specialförskola för barn som har behov av särskilt stöd, främst för barn med olika rörelsehinder. De arbetar med konduktiv pedagogik som är en specialpedagogik för barn med rörelsehinder, främst neurologiska skador som exempelvis cerebral pares. Pedagogiken uppmuntrar till egen aktivitet och ser möjligheterna i den egna motivationen. 

Därför var Internationella CP-dagen den 6 oktober särskilt viktig för både barn och personal på förskolan. Det är en dag då folk över hela världen bär gröna kläder och på olika sätt synliggör hur det är att leva med en CP-skada. Hos Bräcke förskola Stegen gör de varje år något extra för barnen denna dag och i år blev det bland annat boulespel och ett uppskattat disco. Och alla som ville bar gröna kläder, både barn och personal.

—  Den här dagen är till för att uppmärksamma alla barns lika värde. Vi har många barn som har CP-diagnos här på Stegen och för oss är det viktigt att alla med olika förutsättningar kan vara med. Någon kanske ligger eller sitter ner, det viktiga är att alla får uppleva att de kan lyckas, säger biträdande verksamhetschefen Marie Bruus Wiese.

Personalen hjälpte barnen att dansa och ha skoj på diskot för CP-skadade hos Bräcke förskola Stegen. Foto: BRÄCKE DIAKONI

Vad betyder internationella CP-dagen för barnen på Stegen?
— Att få vara en del i gänget och få uppleva samma saker som andra barn, bara på ett annat sätt. Att barnen kan även om de har en funktionsvariation. Våra ledord på Stegen är ”Jag vill, jag törs, jag kan!”. Vi ser inga hinder, bara möjligheter, säger hon.

Önskan: Att fler uppmärksammade CP-dagen än ”kanelbullens dag”

Under dagen har personalen också haft samtal med barnen om att det är bra att vara bra på olika saker.

—  Vi frågade barnen vad CP-dagen innebär för dem och ett barn sa att när man har CP är det svårt att stå, men att hen kan stå på ett ben när hen står på knä. Barnen har förståelse för att vissa saker är svåra men att om de tränar så kan de också lära sig något som är svårt.

Glädje och känslan av att kunna göra sådant som andra barn kan, var element i discot för de CP-skadade barnen.

På förskolan Stegen uppmärksammar man även andra temadagar som internationella autismdagen och världsdagen för Downs-syndrom.

—  I Sverige har vi ju till exempel våffeldagen och kanelbullens dag men vi skulle gärna vilja att fler uppmärksammar den här typen av dagar mer, de betyder verkligen något för våra barn och för många andra. Vi hoppas att de här dagarna ska få omvärlden och samhället runtomkring att öppna ögonen för allas lika värde, säger säger Marie Bruus Wiese.

Förskolan Stegen drivs Bräcke diakoni, en snart hundraårig idéburen stiftelse som ”arbetar för ett medmänskligare samhälle”.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

FAKTA: WORLD CP DAY

World CP day uppmärksammas i över 50 länder den första onsdagen i oktober varje år. Syftet med dagen är att synliggöra de som lever med CP-skador och på så vis förbättra deras livsvillkor. 

CP är en förkortning för Cerebral Pares. Det är en skada i hjärnan som uppstått före två års ålder. Varje år föds två av tusen barn i Sverige med CP-skada. CP medför alltid att man har någon form av rörelsehinder, men det kan se väldigt olika ut från individ till individ.

Marie Bruus Weise, biträdande verksamhetschef på förskolan Stegen. Foto: BRÄCKE DIAKONI

LÄS MER: