Familjen bakom Sankt Jörgen Park-succén: ”Innan coronakrisen hade vi planer på att expandera”

Koncernen bakom Sankt Jörgen Park och Gårda Johan drivs av Hasse ”Bula” Anderssons familj. I dag är sonen Johan VD för företaget och dottern Kristina har titeln managing director. Nu berättar familjen om de tuffa utmaningarna som pandemin inneburit:
— Vår generation har ju inte upplevt någon kris än, detta blir den första och det är viktig att vi lär oss av den, säger Johan Andersson.

Han kallas bara ”Bula” eller ”Hasse Bula”, en gång ”döpt” av GT-journalisten Sigge Sjöström – efter att som framgångsrik seglare fått en bom i huvudet i slutet av 1960-talet.

”Bula” spelade hockey som yngre, engagerade sig i Frölunda hockey clubs styrelse när hockeyn bröt sig ur Västra Frölunda IF och bildade egen klubb. I hockeyvärlden var han sedan länge Frölundas ”starke man”.

Samtidigt har han blivit en stor profil i näringlivsgöteborg, som ägare och frontfigur för Gårda Johan och hotell- samt spa-satsningen Sankt Jörgen Park, båda belägna centralt på Hisingen mellan Tuve och Backa.

I dag leds företaget av hans barn, som berättar för Familybusinessnetwork om utmaningarna som uppstått på grund av Covid-19:

— Vår generation har ju inte upplevt någon kris än, detta blir den första och det är viktig att vi lär oss av den. Innan coronakrisen hade vi planer på att expandera till andra delar av landet, men nu får vi konsolidera oss och använda tiden till att tänka igenom strategier och planer för framtiden, säger Johan, som nyligen tagit över som vd.

”Hotellet gjorde att området fick status”

— Själv var jag igenom 1980-tals krisen, säger Hans. – Då lärde jag mig vikten av att vara oberoende. Jag vill inte vakna upp på morgonen och inte ha pengar att betala räntorna med, säger Hans ”Bula” Andersson själv.

Johan, Hasse och Kristina Andersson.

1973 köpte han Gårda Johan, som grundades 1892 av Johan Johansson. Under 1980-talet byggde man golfbanor, på 1990-talet bildades ett bolag för att sälja markprodukter och i dag består Gårda Johan även av ett fastighetsbolag, golfbolag och en konstgräsavdelning.

-— Men det som lockar besökare från hela landet är vår företagspark. Här finns både en skola med elever från förskola till årskurs 9, golf, tennis, spa, och BK Häckens fotbollsakademi med Gothia Cup-kontoret. Hotellet gjorde att området fick status och med alla företag är vi stort sett självförsörjande på gäster säger Hans.

”Personalen känner en trygghet”

Nu ser företagsledningen – eller familjen – att trenden vänder efter den tuffa tiden under ”Coronapandemin”:

— Tack och lov har vi en diversifierad verksamhet med konstgräs- och markprodukter, samt hotellbolag. På hotell- och restaurangsidan har vi behövt permittera personal, men vi ser att det börjar vända igen. Personalen känner en trygghet i att vi är en familj med trygga familjevärderingar. Vi räknar med att kunna ta tillbaks de flesta så småningom, säger Kristina i ett pressmeddelande.

Familjen ser på framtiden med optimism. Företagets självbild är att de är en stolt som en hub för entreprenörsskap och nya visioner:

— Det viktiga för oss och företaget är att vi har affärsidéer som är långsiktiga, med vettiga grundvärderingar. Det är lätt att bli förvaltande, men det aktar vi oss för. Vi har fått med oss entreprenörsandan och pappa älskar när det kommer bra idéer. Vi delar med oss och när vi pratat igenom tankar och idéer spelar det ingen roll vem som kläckte dem. Det är prestigelöst, säger Kristina och Johan.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: