Volvo-vd:n om Corona-pandemin: ”Teknologi som öppnar för nya möjligheter”

Är coronapandemin en omöjlig kris för Volvo Group, med huvudkontor på Hisingen? Bussdivisionens VD lägger efter ett tufft 2020 sitt hopp till teknikinnovation:
— Genom att utnyttja dessa teknologier kan Volvo Group bli en drivande kraft för att skapa framtidens hållbara städer, säger Håkan Agnevall.

Covid -19/Corona-pandemin har slagit hårt mot kollektivtrafiken globalt. Social distansering, tvång eller rekommendation om att ha ansiktsmask och allt från uppmaningar till regler om arbete hemifrån har bromsat in eller stoppat kollektivtrafik i princip i alla länders största städer.

En extra stor utmaning för ett företag som Volvo Bussar, en del av den svenskägda Volvo AB-koncernen – med huvudkontor i Lundby (Campus Lundby) på Hisingen? Så här resonerar företagets VD Håkan Agnevall om situationen:

— Människor känner sig mindre bekväma med att resa tillsammans med kollektivtrafiken. I vissa länder försöker bussoperatörerna att möta den sociala distanseringen genom att sätta in fler bussar, men allt faktorer kombinerade har lett till lägre välvilja hos kunderna (åkande i kollektivtrafiken, redaktionens anmärkning) såväl som färre förbindelser. Situationen för många bussoperatörer är väldigt utmanande, precis som för andra industrier som hanterar transporter av människor, som flygbolag, taxibolag etcetera, säger han till VolvoGroup.com.

Fokus på: Trafikstockning, utsläpp och oljud

Enligt Agnevall är det för tidigt att säga vad som sker härnäst – men han är övertygad om att resenärerna kommer återvända till kollektivtrafiken framöver när covid-pandemin är över. Han pekar på att behovet av hållbarhet och bygget av framtidens städer inte försvinner i och med pandemin. I rollen som Volvo Bussars VD träffar han många borgmästare och målet i toppen på mångas agenda är att skapa hållbara städer där människor vill bo och verka:

— Vi måste verkligen tänka på hur vi ska transportera människor, varor och avfall – effektivt och säkert. För att göra detta på det mest hållbara möjliga viset behöver vi lägga emfas på tre områden: trafikstockning, utsläpp och oljud, säger Håkan Agnevall.

”Volvo Group kan bli en drivande kraft”

Han hänvisar till en studie från WHO visar att 30 procent av människorna som bor i Europa störs av ljud och att det går att visa på negativa hälsoeffekter av störningar från oljuden. Han lyfter hur dålig luftkvalitet och trafikkaos är kända problem i och påverkar livskvaliteten negativt i framför allt storstäder.

Det låter som en tuff utmaning.

— Ja, det är det. Men å andra sidan, det finns större teknologitrender som öppnar för nya möjligheter: elektromobilitet, connectivity och automation. Genom att utnyttja dessa teknologier kan Volvo Group bli en drivande kraft för att skapa framtidens hållbara städer, säger Håkan Agnevall.

Värvas till Finland – av förre SKF-chefen

Agnevall är sedan 2013 vd för Volvos bussdivision men lämnar under början av 2021 för att ta över den krisande finska verkstadskoncernen Wärtsilä som utsett honom till nästa vd. Största ägare i Wärtsilä är familjen Wallenbergs bolag Investor.

— Håkan Agnevalls jobb är att leverera på vår strategi och bygga ett starkt team, säger Wärtsiläs ordförande Tom Johnstone nyligen till Di.

Skotske göteborgaren Tom Johnstone, som i sin tur var vice VD, VD och koncernchef för SKF från 1999 fram till 2015 då han pensionerade sig.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: