KappAhl stänger butik på Hisingen – startade total utförsäljning utan förvarning
När KappAhl öppnade dörrarna på måndagsmorgonen var det med skyltar som aviserade en total utförsäljning. Utan förvarning nåddes kunderna av beskedet att den göteborgska klädjätten slår igen butiken i Bäckebol. Nu ska alla varor i butiken reas ut under de kommande veckorna.
— När det gäller Bäckebol-butiken ingår den stängningen i vår ständiga översyn av butiksnätet, säger Johanna Flemström, kommunikationschef hos KappAhl.
När det gäller Backaplan så hyr vi av fastighetsvärden Balder och Balder tillsammans med Skandia Fastigheter och Göteborgs stad utvecklar nya Backaplan i flera olika etapper. Vi kan inte säga så mycket mer om det projektet just nu, mer än att Kappahl kommer att vara en del av den utvecklingen.
Onlineshoppingen har slagit hårt mot klädbutikerna och på Hisingen har den trenden varit tydlig på senare år. Först slog H&M igen sin enda butik på Backaplan, sedan stängde Cubus sin verksamhet i samma område och nu följer alltså KappAhl efter när de väljer att stänga butiken i Bäckebol Center mellan Hisings Backa och Hisings Kärra.
I september 2012 öppnade KappAhl butiken i Bäckebol Center, vilket då blev det Mölndalsbaserade bolagets trettonde butik i Göteborgsområdet. Den 900 kvadratmeter stora butiken i Bäckebols huvudbyggnad var då efterlängtad:
– Vi har ett kanonbra läge och vet att vår öppning är efterlängtad, sa butikschefen Hajrudin Alagic till Dagens Handel.
Men sedan dess har klädbutikerna sett en mycket stark konkurrens från onlinehandeln. Just den delen av handeln med kvinnokläder är bland de som utsatts för den tuffaste konkurrensen av e-shopping av alla delar av detaljhandeln.
KappAhl påbörjade alltså en stor utförsäljning av sitt sortiment på måndagen och denna väntas pågå så länge som de har kläder kvar i butiken, men som längst till 30 juni.
Bäckebol gick mot strömmen fram till pandemin
Bäckebol Center som firade 50 år i år har annars haft några väldigt framgångsrika år fram till pandemin där man exempelvis växte om Frölunda torg. 2018 hade Bäckebol Center en omsättning på 2,9 miljarder medan Frölunda torg låg på 3.0 miljarder för att året därefter landa i omvända förhållandet:
2019 stannade Frölunda torg på 2,86 miljarder och Bäckebol Center,ökade i stället till 3,04 miljarder. Det innebar att Bäckebol Center knep andraplatsen bakom Nordstan som det köpcentrum som hade högst omsättning i Göteborgsområdet under det året.
Många köpcentrum drabbades sedan hårt av pandemin 2020-2021, men enligt uppgifter till HelaHisingen ska Bäckebol Center ha klarat sig jämförelsevis bra, sannolikt tack vare sina stora ytor, luftiga lokaler och enorma parkeringsytor utanför butikerna. Detta i ett läge där många kunder valde bort inomhuskomplex som upplevdes trängre och med mindre ytor att röra sig på när smittorisken var hög i samhället.
Efter att KappAhl stängt butiken i Bäckebol Center kommer de endast att ha kvar en butik på Hisingen, den på Backaplan. Här har alltså konkurrerande klädvaruhus som H&M och Cubus redan lämnat handelsområdet och andra butikskedjor försvunnit i takt med att området påbörjat omvandlingen till en helt ny stadsdel.
Så hur ser framtiden ut för KappAhl på Backaplan?
— Vi hyr av fastighetsvärden Balder och Balder tillsammans med Skandia Fastigheter och Göteborgs stad utvecklar nya Backaplan i flera olika etapper. Vi kan inte säga så mycket mer om det projektet just nu, mer än att Kappahl kommer att vara en del av den utvecklingen., säger Johanna Flemström, kommunikationschef hos KappAhl.
HelaHisingen söker KappAhl för en kommentar.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: