Priskrig på Backaplan: 6 stickprov hos butikerna – Hur står sig Lidls prissänkningar mot Stora Coop?

MATKAMPEN PÅ HISINGEN. Lidls utspel om att den tyska matvarujätten sänker priset på 100 varor i sina butiker har fått stor uppmärksamhet. Så när priserna sänktes på måndagen besökte HelaHisingen.se företagets butik vid Backaplan – samt närmaste konkurrenten Stora Coop. Vi valde sex produkter slumpvis från Lidls lista och jämförde dem, produkt för produkt, med priserna hos Backaplans största matbutik. Det här är vad vi upptäckte.

I början av Lidls butik vid Ångpannegatan ligger frukt- och grönt, så det är naturligt för oss att börja med att välja ut någon av testprodukterna till jämförelsen här, men vi stöter på patrull. Dock är det kring något som ska visa sig vara en avvikelse från de flesta övriga produkter: Här är nämligen den utlovade prissänkningen på blomkål ännu inte genomförd.

Vi ser att det utlovade priset på Lidls hemsida, 26.90 kronor per blomkålshuvud, inte är det pris som finns ute i butik och frågar personalen om hjälp.

Då får vi höra att prisskyltningen inte är något som Lidl påverkar på plats, utan priserna som sätts upp kommer från centralt håll. Det pris som står på skylten i butik är det som gäller – helt oavsett vad Lidl lovat på sin hemsida.

Efter en produkt har vi alltså inte någon skillnad mellan de två butikerna. 0-0.

Vi går vidare i butiken för att se om detta är ett återkommande problem, eller ett undantag. Det är mycket folk på Lidl för att vara lunchtid en måndag. Parkeringen är nästan helt full och det är mycket kunder som plockar in produkter från de hyllor där ”Lägre fasta priser” är markerat på prisskylten.

Nästa avdelning är bland annat ”charken” med kött av olika slag och här hittar vi strimlad kycklingbröstfilé för 89.50 kronor per förpackning bestående av 600 gram kyckling. Det innebär ett kilopris på 149.17 kronor och när vi undersöker motsvarande (så lik produkt som vi kan hitta, då utbudet hos Lidl och Stora Coop inte är identiskt) hos Stora Coop blir det ”Minutstrimlor” från Kronfågel som är den mest liknande produkten till Lidls prissänkta kyckling.

Den kostar 193 kronor kilot hos Stora Coop, drygt 44 kronor högre kilopris än motsvarande vara hos Lidl.

1-0 (Vår shopping är nu 44 kronor billigare hos Lidl).

Nästa avdelning är ost, mjölk och liknande mejeriprodukter i Lidls butik. Här väljer vi ut en liter lättmjölk och en lättyoghurt som är bland produkterna som är prissänkta.

Hos Stora Coop får vi problem att hitta en motsvarande produkt i Coops egna sortiment av mejeriprodukter, de har nämligen ett eget lågprismärke som i många fall har mejeriprodukter som är billigare än exempelvis Arlas. Men efter att ha frågat personalen får vi reda på att det inte finns någon lättyoghurt med vaniljsmak i deras sortiment, utan det är Arlas dyrare produkt som gäller.

Resultatet därmed? 3-0 till Lidl (Vår shopping är nu 54 kronor billigare hos Lidl).

Plötsligt händer det: Stora Coop har en billigare produkt

Vi vänder oss därefter till torrvaror och skafferiprodukter för att se om trenden är likadan även där. Men där hittar vi för första gången en produkt som är billigare hos Stora Coop än hos konkurrenten Lidl: Pesto.

Här är det Coops billigaste märke Xtra (motsvarande det som en gång i tiden kallades för ”Blåvitt” i Konsumbutikerna) som klår Lidls alternativ på fingrarna. Bägge produkterna innehåller 190 gram pesto, så det är inge storleken som gör skillnaden här – utan en konkurrenskraftig prissättning av Coop.

3-1 är ställningen därmed. (Och Lidls kasse är nu 49 kronor billigare än motsvarande hos Stora Coop).

Jämförelsen går vidare och nästa produkt vi stöter på bland Lidls torrvaror med ”Lägre fasta priser”-sänkt pris är ett trepack med makrill i tomtatsås. Detta är tre plåtburkar med 125 gram i varje för 37.90 kronor, inget som spontant känns superbilligt, men härligger man ändå några kronor under den större konkurrenten på Backaplan.

Stora Coop promotar den här varan tydligt i sin butik med extra exponering utanför de vanliga hyllplatserna och har markerat sin prisskyltning med ”Lågt pris varje dag”. Detta är alltså en lockvara hos Stora Coop, en lågprisvara som ska locka kunder.

Men Lidls motsvarande produkt är alltså billigare.

4-1 blir därmed ställningen i matchen mellan Lidl och Stora Coop. Vilket gör att Lidls matkasse är 51 kronor billigare på de sex produkter vi valde ut i vårt stickprov.

Utan att därmed dra några långt gångna slutsatser från vårt lilla urval i jämförelsen kan vi ändå konstatera följande: Om kunden håller sig i huvudsak till de varor som Lidl Backaplan har med i sin kampanj ”Fasta sänkta priser” (där de sänkt priset på 100 varor), så sparar de just nu pengar jämfört med att handla hos konkurrenten Stora Coop Backaplan.

Dock med tillägget att det finns enskilda motsvarande produkter som är billigare även hos Stora Coop, även om det verkar vara undantagen som bekräftar regeln. Så för att komponera den absolut billigaste matkassen behöver man något som många inte har: Tid.

Tid för att gå i flera butiker för att jämföra priser och hitta produkterna som är billigast för dagen.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Så genomförde vi jämförelsen på Backaplan

HelaHisingen.se har inte valt att genomföra prisjämförelsen med Göteborgs Orienthus – som ligger granne med Lidl vid Orientgatan – då vi anser att det är rimligare att jämföra två av de stora nationella matvarukedjorna. Priserna i den här artikeln är de som fanns i butik vid lunchtid 27 mars 2023 och vi har ansträngt oss för att hitta så liknande varor som möjligt hos Stora Coop till de prissänkta varorna vi valde ut slumpvis hos Lidl.

Detta dock med reservation för att det kan ha varit slut på vissa produkter i butik.

Flera gånger tog vi även hjälp av butikspersonal på Stora Coop för att hitta de varor som var mest liknande de prissänkta produkterna hos Lidl. Utöver de 100 varor som Lidl genomfört prissänkningar på som resultat av debatten kring ökande matvarupriser så har kedjan även tillfälliga kampanjer på vissa produkter i butik.

Dessa varor finns dock inte med i vår jämförelse, utan enbart slumpvis utvalda produkter med märkningen ”Lägre fasta priser” som är del av företagets inflationskampanj.

LÄS MER: