Aftonbladets kupp mot Göteborg – bildsatte 400-årsfirandet med raffinaderi på Hisingen

När Göteborg ska visas upp på den nationella scenen är det vanligt att Göteborgs Hamn och Volvo Cars hamnar i rampljuset. Industrierna på Hisingen är motorn i svensk ekonomi – men håller vanligtvis till på näringslivsektionen. Tills en tyken redaktör på Aftonbladet nöje fick välja bild till en artikel om Göteborgs stads 400-årsfirande…

När nyhetsbyrån TT skickade ut en artikel om Göteborgs 400-årsfirande fick en okänd redaktör på Aftonbladet, Sveriges största tidning, feeling. Hen bildsatte nyheten om att Miriam Bryant skulle avsluta sommarens firande med en spelning på tidningens Facebook-sida med en så kallad 50/50-bild.

50 procent av bilden föreställde artisten med rötter i Hisings Backa och 50 procent föreställde raffinaderierna i Skarvik på Hisingen.

Aftonbladet Nöjes Facebook-sida valde alltså inte Poseidon, inte Älvsborgsbron, inte Eriksbergskranen eller ens Vinga fyr för en bildmässig markör för att det var en artikel som handlade om Göteborg, utan körde den hårdaste industribild som arkivet kunde leverera.

Aftonbladet Nöje visar att det är i Göteborg som Miriam Bryant ska uppträda i september. Foto: SKÄRMDUMP FACEBOOK

Vi ställde därför ett par frågor till Andreas Hansson, nöjeschef på Aftonbladet, om Stockholmsredaktionens passion för industriromantik och varför de valde just Skarvik framför exempelvis Volvo Torslanda, Volvo Penta i Lundby, Volvo bussar i Tuve och containerhamnen i Arendal.

Varför valde ni bilden på de vackra industrierna på Hisingen för att bildsätta Göteborgs 400-årsfirande på Facebook?
— Det var en publicering med glimten i ögat är det nån som kan ta ett skämt tänkte vi att det var göteborgarna. Vi hoppas förstås att ingen tyckte att det var för tyket, vi är flera som kommer från Göteborg eller trakterna däromkring och vi älskar förstås Götet. Vi är en rikstidning lika mycket där som i andra delar av Sverige. Det är dock alltid en utmaning att bildsätta den där typen av nyheter vilken stad det än gäller. Man vill inte att det ska se ut som att det är Gothenburg visitor centre som gjort inlägget, man vill gärna att bilden ska föreställa något och inte vara en gröt av stad. Och så ska det kännas lite kul och oväntat om möjligt, så att man stannar till och läser. Och Hisingen, främst Bananpiren då, är en ju skådeplats för 400-årskalaset.

Är industriromantik en del av Aftonbladet nöjes stora passioner?
— Industrin är en av flera saker man tänker på med staden, inte minst vi på den klassiska arbetartidningen. Vi har absolut industriromantiker även på nöjet!

Kommer vi även att få se containerhamnen och Volvo Torslanda i framtida nöjesartiklar om Göteborg?
— Vi har inte planerat framtida bildsättningar av nöjesartiklar från Göteborg ännu, vanligen rapporterar vi om konserter som Laleh, Håkan, Springsteen med flera, Göteborgs filmfestival, Way out west som vi skrivit ett stort antal texter den senaste tiden, Bingolotto, stadsfajten om Eurovision, profiler som Lotta Engberg, Miriam Bryant, Jackie Mere, Ebbot och Soundtrack och så vidare. Och då är det vanligen inte aktuellt med bilder på oljehamnen, men det är en inspirerande idé!, säger Andreas Hansson på Aftonbladet.

Aftonbladets nöjeschef Andreas Hansson. Foto: Gustav Hugosson/Aftonbladet

Och Miriam Bryants spelning, då? Nej, den är alltså inte bland raffinaderierna på sydvästra Hisingen utan ”Göteborgs egen popdrottning” (Aftonbladets egna ord, ska sägas) avslutar stadens 400-årsfirande med en gratiskonsert på årets Kulturkalas. Den 3 september uppträder hon på Kungstorget i centrala Göteborg.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER: