HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

BILDEXTRA: Här är resterna av Götaälvbron – en gammal trotjänare rivs

En epok gick i graven när Götaälvbron stängdes för trafik. Nu har mer än halva bron styckats i bitar och fraktats bort.
— Ganska sorglig och vemodig syn egentligen, säger hobbyfotografen Peter Tynkkynen som gjort en film av rivningen.

Trafiken över Hisingsbron är nu i full gång sedan rivningen av den gamla Götaälvbron påbörjades den 14 juni i år. Fotografen Peter Tynkkynen har därför gjort en minnesfilm av Götaälvbron – som togs i bruk 1939. Han cyklade förbi i Frihamnen och passade på att ta bilder.

— Jag tänkte att det här är ett unikt tillfälle att dokumentera hur bron ser ut och vad som händer med den efter att den har monterats ner. Ganska sorglig och vemodig syn egentligen, säger han.

Götaälvbron invigdes 26 november 1939. Foto: Peter Tynkkynen.

Bron blev för gammal

Anledningen till att Götaälvbron inte kunde bevaras var att de bärande huvudbalkarna av stål hade åldrats. “All belastning på bron, även belastning från gångtrafik, vindar och temperaturförändringar, kan ge upphov till spröda brott” skrev Göteborgs stad på sin hemsida.

Bron var ungefär 900 meter lång och sexfilig. Foto: Peter Tynkkynen.

Tålde bara rörelse på någon millimeter

Arbetet med den nya Hisingsbron kunde samtidigt skada den sköra Götaälvbron:

— Ju fler pålar som trängs ner, desto mer rör sig leran. Under pålningsarbetet fick vi inte nämnvärt påverka den befintliga Götaälvbron. Den tål bara en rörelse på någon millimeter närmast bron. Därför mättes Götaälvbrons rörelse till följd av lerans undanträngning noga varje dag, sa Peo Halvarsson, produktionschef hos totalentreprenören Skanska-MTH.

Här är den nostalgiska filmen om nedmonteringen av bron.

Den nya Hisingsbron öppnade för trafik 9 maj och invigdes 5 september av kung Carl XVI Gustaf. Här nedanför kan du se alla bilderna på den gamla bron.

Stålbalkarna var svetsade, vilket var modernt på sin tid. Men stålet åldrades inte så väl och var inte elastiskt. Foto: Peter Tynkkynen.
Med bron kunde spårvagnar för första gången korsa Göta älv. Foto: Peter Tynkkynen.
Här är bitarna som sakta fraktas bort från platsen. Foto: Peter Tynkkynen.
Rivningen beräknas vara klar nästa vår, 2022. Foto: Peter Tynkkynen.
Bron var en så kallad klaffbro, byggd på stålbalkar. Foto: Peter Tynkkynen.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: