Elin Lindeberg: Dras inte med i Black Friday-köphetsen – så shoppar du smart!

Nu på fredag infaller en av årets största readagar, Black Friday. Mängder av erbjudande kan bidra till köphets och det är väldigt enkelt att ryckas med. I veckans artikel kommer konsumentrådgivare Elin Lindeberg att ge dig tips på vad du bör tänka på för att vara en smart konsument under rean!

Den fjärde fredagen i november varje år sker Black Friday. Från början var det en dag där shoppingssugna konsumenter kunde göra reafynd. Men det har idag växt sig till en vecka, även kallad Black Week, fullspäckad med erbjudande som lockar till köp. Som konsument är det enkelt att ryckas med i hetsen och köpa saker som du kanske egentligen inte behöver eller har råd med. Men vad ska du då tänka på under Black Week? Med dessa tips hoppas jag att du gör mer hållbara konsumtionsval under kommande reaperiod!

Är det verkligen ett så bra pris?

Produkters priser förändras ständigt och det är vanligt att butiker har nedsatta priser vid andra perioder under året. Bara för att ett företag marknadsför varor som mycket lägre under Black Week betyder det inte att varorna tidigare inte varit lika billiga. Med prisjämförelseverktyg kan du undersöka hur priset för en vara har sett ut. Kanske har priset varit lika billigt tidigare?

Tyvärr är det även vanligt att företag höjer ordinarie priset innan reaperioder för att sedan kunna sänka priset och marknadsföra det som rea. Många gånger är det nedsatta priset i själva verket vad varan brukar kosta. Hur det kommer se ut under det här årets Black Week kommer vi på konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad undersöka och återkomma med resultatet längre fram.

Har du öppet köp eller bytesrätt?

När du köper något i en fysisk butik har du ingen laglig rätt att lämna tillbaka det du har köpt. Det innebär att du bara har möjlighet att lämna tillbaka det du köpt om företaget erbjuder öppet köp. Öppet köp och bytesrätt är nämligen helt frivilligt för företag vilket betyder att de själva väljer om de vill erbjuda det till dig eller inte.

Hur många dagar eller vilka typer av varor du har öppet köp eller bytesrätt bestämmer alltså företaget helt själva. Är du osäker på en vara är det därför viktigt att du frågar i butiken om de erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Även om många butiker erbjuder detta är det varken en självklarhet eller en rättighet – så fråga alltid innan!

Vad behöver du egentligen?

Det är lätt att ryckas med i köphetsen och köpa saker som du egentligen inte behöver. Ett bra tips att börja med är att skriva upp vad du faktiskt behöver dagarna innan rean startar. Kanske kan du samtidigt undersöka hur prisutvecklingen sett ut för varan?

Håll dig sedan till den här listan! Om du får ett jättebra erbjudande för något som inte står på listan så kan du enkelt strunta i det erbjudandet. På så sätt rycks du inte med i köphetsen utan tar kontroll över ditt beteende och fattar hållbara och medvetna konsumtionsval.

Finns det något annat alternativ?

I Göteborg har vi flera verksamheter som erbjuder andra alternativ än att köpa nytt. Förutom butiker som säljer second hand är ett tips att kolla in smartakartan.se. Där kan du se verksamheter i Göteborg där du kan hyra, dela, byta, låna, ge eller få. Genom att kolla på andra alternativ än att köpa nytt kan du dels spara pengar men även vara snällare mot miljön.

Kom bara ihåg att läsa villkoren innan du hyr eller lånar något. När du hyr eller lånar ses du inte som konsument enligt lagstiftningen och du kan därför inte luta dig tillbaka mot de rättigheterna. Istället är det avtalet mellan dig och verksamheten som gäller.

Vilket företag handlar du egentligen från?

Om du handlar på nätet är det ibland svårt att veta vilket företag du faktiskt handlar av. På senare år har det dels blivit vanligt med e-handelsplattformar där olika företag säljer via plattformen. I en sådan situation har du ett avtal med företaget och inte plattformen – vilket kan ställa till det om företaget inte är registrerade i Sverige. Men även utländska företag som har svenska hemsidor har blivit allt vanligare. Kolla därför alltid upp vilket företag du faktiskt köper av.

Utgångspunkten är att svensk lagstiftning gäller när ett företag vänder sig till den svenska marknaden. Däremot kan det vara väldigt svårt att få ett utländskt företag att följa svensk lagstiftning. Mitt tips är därför att alltid kolla vilket land företaget är registrerat i. Ett andra tips är att kontakta företaget innan du genomför köpet för att se hur enkelt du kan få kontakt med dem.

Tänk efter innan du beställer hem

Enligt lagstiftning har du rätt att ångra ett köp du gjort på distans i 14 dagar. Gäller köpet en vara räknas dagarna från dagen efter du tog emot varan. Enligt lagstiftningen ska du som konsument stå för returfrakten, om inget annat har avtalats. Kolla därför upp vem som ska betala returfrakten innan du genomför köpet!

Kom ihåg att tänka efter innan du beställer hem varor. Bara för att ett företag erbjuder gratis returfrakt betyder det inte att det är gratis för miljön eller arbetarna. Ökade utsläpp på grund av fler transporter kan bli en konsekvens av ångerrätten. Så använd din rättighet med eftertanke!

Vill du veta vad du bör tänka på när du köper saker på nätet? Kolla in vår filmföljetång på Göteborgs Stads Youtubekanal. Du hittar alla filmer via länken: Handla tryggt på internet – intro – YouTube.

Elin Lindeberg
tips@helahisingen.se

LÄS MER: