Fladdermöss och ormar hotar fabriken i Torslanda – 3 000 arbetstillfällen kan stoppas

Volvos planerade batterifabrik i Torslanda ska skapa 3 000 arbetstillfällen. Men nu kan fridlysta arter stoppa byggandet.
— Inom ett par veckor räknar vi med att ha tagit ett beslut, säger Martin Goblirsch, handläggare vid Länsstyrelsen, till P4 Göteborg.

I början av februari blev det klart att Volvo och Northvolt bygger sin nya batterifabrik i Torslanda. Totalt ska den nya fabriken byggas på en ytan på 112 hektar mark, motsvarande 224 fotbollsplaner.

— Att upprätta en gigafabrik I Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta omvandla en av de mest dynamiska bilregionerna I världen, samt för att bli världsledande på att förse leverantörer med hållbara batterier, sa då Peter Carlsson, medgrundare och CEO på Northvolt, i ett pressmeddelande.

Byggandet av batterifabriken planeras till redan nästa år, men då krävs att man flyttar på de utrotningshotade arter som finns på platsen.

LÄS MER: Så ska Volvos nya batterifabrik se ut

Räknar med beslut inom ett par veckor

Det krävs en speciell dispens för att få flytta på vissa arter som grodor, hasselsnok och fladdermöss, rapporterar Sveriges Radio P4 Göteborg.

— Vi har fått en ansökan om dispens gällande att samla in grod- och kräldjursarter från det område där man planerar att etablera den här batterifabriken, säger Martin Goblirsch, handläggare vid Länsstyrelsen till P4 Göteborg.

Nu ska länsstyrelsen ta beslut om dispens – något som kan dröja ett par veckor.

— Det är ett stort antal arter som kan förekomma i området. Arter som hasselsnok och sandödla är rödlista till exempel, säger Martin Goblirsch till P4 Göteborg.

Ska producera batterier till en halv miljon bilar per år

Volvo säger till P4 Göteborg att de nu inväntar länsstyrelsens beslut och att de i samarbete med miljöexpertis då i ett senare skede kan flytta berörda arter.

Batterifabriken är tänkt att producera upp till 50 Gigawatt timmar (GWh) om året, något som innebär batterier för en halv miljon bilar per år.

— Vårt battericell-samarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering. Vi är hängivna till att bli ledande inom segmentet för högkvalitativa elektriska bilar och att enbart sälja elektriska bilar år 2030, sa Håkan Samuelsson, VD för Volvo personvagnar, i samband med annonseringen.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: