Hisingsmäklaren öppnar nytt kontor – och skänker 10% av alla intäkter till välgörenhet

Han är mäklare, företagsledare och något av en filantrop. Nu öppnar SignHome ett nytt mäklarkontor i Torslanda – och skänker 10 procent av alla intäkter till välgörenhet.
— Vi vill visa att det går bedriva affärsverksamhet och samtidigt göra något gott för andra som har det svårt, säger VD:n Martin Sundarp.

Vi gamla Torslanda flygplats på Flygfältsgatan 25 flyttar just nu en ny verksamhet in. Förbipasserande har kunnat se att en lokal på bottenvåningen av Terminal 3-huset vid Amhults resecenter byggts om – och nu även fått nya skyltar i skyltfönstren.

Den nya mäklarbyrån öppnar vid Amhults resecenter i Torslanda.

När SignHome flyttat in blir de granne med Capio vårdcentral, Capio Barnavårdscentral, Närhälsan med flera. Men de anser sig inte vara en mäklarfirma i mänden, utan en mäklarfirma som är stolta över att vara lite annorlunda.

— Vi levererar en helt ny tjänst som inte finns på marknaden, den är delvis digitaliserad. Under lång tid har vi utarbetat ett otroligt bra underlag, eller spekulantregister, för hela stor-Göteborg i allmänhet och Hisingen i synnerhet. Vi är noga med att satsa på kvalitet, de flesta mäklarföretag arbetar enligt ”löpande band” principen och gör i stort sett likadant för varje objekt de säljer. Vi vill berätta historien om varje hem vi säljer, där man kan känna, se, förstå etcetera vad man köper, säger VD:n och visionären Martin Sundarp.

Bott hela sitt vuxna liv på Hisingen

Företaget, vars VD har bott på Hisingen i hela sitt vuxna liv och i Torslanda under de senaste tio – så det kändes naturligt att öppna kontor i närområdet där han själv bor:

— Torslanda är fantastiskt fint och det går fort ta sig in till stan om man önskar, säger Martin Sundarp.

SignHome:s VD, Torslandabon Martin Sundarp.

SignHome tänker lansera digitala verktyg för kunder som vill köpa eller sälja sin bostad, sitt hem, samt jobbar på ett sätt som de tycker sticker ut från konkurrenterna:

— Vi arbetar i team där varje säljare får en mäklare som är ansvarig och sköter helheten, en koordinator som hjälper till med att samla in information om olika detaljer som kan vara viktiga och en kundkoordinator som håller i vårt stora säljsystem och tar fram olika tänkbara köpare. Vi vet att detta arbete ger mer betalt för våra säljare och det blir så mycket roligare att arbeta på detta sätt tillsammans, säger Martin Sundarp till HelaHisingen.se.

Skänker 10 procent till välgörenhet

En annorlunda detalj är att SignHome skänker 10 procent av intäkterna till välgörenhet. I samarbete med tre välgörenhetsorganisationer går pengarna till arbete med äldre, ungdomar och suicidprevention:

— Jag har tidigare arbetat på de större bolagen och sett att man tjänar stora pengar men ger inget eller väldigt lite tillbaka. Vi vill visa att det går bedriva affärsverksamhet och samtidigt göra något gott för andra som har det svårt eller i preventivt syfte. Det är en balans mellan intäkt och givande som känns bra!, säger VD:n Martin Sundarp.

SignHomes förklaring av sin affärsmodell – där en tiondel av intäkterna går till välgörenhet.

SignHomes VD tycker att man som mindre aktör kan fokusera sin tid och kraft på den som vill sälja sitt hem – den personliga touchen med att vara ett mindre företag och ge mer valuta för pengarna jämfört med de större företagen:

— Som säljare skall man vara medveten om vad du betalar för, när man anlitar de stora aktörerna i branschen får man faktiskt minst tjänst, det är enkelt att förklara. I en provision skall mäklaren få en del lön, detta brukar vara cirka 20-30 procent, sedan skall Franchise-/kontorsägaren ha sin del, efter det skall moderbolaget som ofta ligger i Stockholm ha sin del, sedan vill man göra en rätt så bra vinst. Det som blir kvar är vad man satsar på att sälja ditt hem. Eftersom vi inte lägger några pengar till moderbolag, till franchisetagare etc som man gör normalt har vi mer än dubbelt att kunna lägga på att sälja hemmet, säger Martin Sundarp.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: