HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Sara fick extrajobb på Toys R Us – nu äger hon Specsavers på Backaplan: “Vi är som ett litet samhälle”

Efter en tuff skolgång och känsla av olycka har Sara Olsson, 28, hittat lyckan på Backaplan. Ett extrajobb på helgerna blev första steget mot att bli en av handelsplatsens butiksägare:
— Jag tyckte det var skönt att jag fortfarande var kvar på Backaplan, det känns som min hemmaplan, säger Specsavers Backaplans retail partner.

28-åriga Sara Olsson pluggade handel på gymnasiet med inriktning mot att “Starta eget”, något som hängt med henne in i yrkeslivet. Under uppväxtåren där hon gick på Lerlyckeskolan och Jättestensskolan har den lokalpatriotiska sidan av henne blivit stark.

Dansintresset, där hon tränare hos Paula Zetterberg på Lundbys kulturskola, gjorde att hon fick stå på scen i alla möjliga sammanhang på Hisingen:

— Jag dansade på invigningen av Bravida arena i en Häcken tröja, jag har också tappat räkningen hur många gånger jag har uppträtt på Flunsåsparkens scen. Det var verkligen mitt andra hem i många år, säger Sara Olsson.

Efter gymnasiet trodde Sara att det var slut på studierna för hennes del. Hon beskriver sin skoltid som en tid då hon ofta kände sig olycklig:

— Jag är inte bra på att plugga och jag skulle aldrig sätta mig på skolbänken igen efter gymnasiet. Om jag skulle komma någonstans i världen så är det genom att jobba och jobba hårt. Det är den jag är, jag jobbar för allt och ger mig inte tills jag får det, säger Sara Olsson.

Äger butiken på Backaplan

Men i dag har Sara gått en gedigen utbildning inom Specsavers koncern och äger nu butiken på Backaplan, med fokus på det affärsmässiga.

— Min mamma säger till mig ofta “Du är aldrig nöjd, unge!” Så jag är ingen optiker, jag är en Retail Partner som det kallas på Specsavers, säger hon.  

Sara Olsson, 28, är kvinnan bakom Specsavers på Backaplan.

Så hur hamnade du på Backaplan, som den som driver Specsavers?

— Jag började jobba på Backaplan för tio år sedan, nästan på dagen. Julen 2010 började jag jobba på Toys R us som extrapersonal på julen. Därefter fick jag varannan helg och när jag tog studenten blev jag Avdelningsansvarig med en gång.

Efter fem år på Toys R Us vid Backaplan sökte hon en ny utmaning. Specsavers behöve en optikerassistent – och Sara fick jobbet, vilket innebar att hon återvände till “skolbänken”:

— Specsavers erbjuder många interna utbildningar som gör en redo för yrket som optikerassistent. Jag tyckte det var skönt att jag fortfarande var kvar på Backaplan, det känns som min hemmaplan. Jag bytte till Specsavers år 2016, och vilken utmaning jag hade tagit mig an, säger Sara.

Tog över butiken från sin chef

De som jobbar på Specsavers tycker att det annorlunda mot att jobba i andra butik menar Sara. Hon beskriver det som en miljö där man lär sig något nytt, träffar på nya utmaningar och utvecklas varje dag.

— Hösten 2018 sa min dåvarande chef Kristina att hon skulle sälja butiken. Hon hade då haft butiken sedan 1998. Måste säga att hon är en magisk person, vilket hjärta hon har. Hon frågade oss ifall någon var intresserad av att ta över butiken. Efter mycket tänk så sa jag ja, efter det var det direkt till skolbänken på Specsavers nordiska kontor i Danmark. Där fick jag en bra utbildning som har hjälpt mig hur jag ska driva butiken. 1 augusti 2019 blev jag ägare till butiken på Specsavers Backaplan. Taggad till tusen!, säger Sara.

Sara Olsson med delar av sin personal på Specsavers på Backaplan.

Hur är Backaplan som område i dag att bedriva affär i?

— Jag gillar verkligen att driva en butik på Backaplan, vi är som ett litet samhälle och jag tycker det är så fint. Kunderna känner oss och vi känner dem. Det jag också gillar med Backaplan är att vi inte är i en galleria. Det blir mer personligt när man inte är i en galleria enligt mig och många andra som jobbar på Backaplan, säger Sara Olsson.

Rigorös Covid -19-hantering

Många förbipasserande på Backaplan har noterat att Specsavers är en av de butiker som tar Corona/Covid-19-pandemin på störst allvar. Kunderna möts redan i dörren av personal med skyddskläder och visir som ser till att undvika smittspridning.

— Säkerhet går alltid först! Specsavers Sverige och jag som arbetsgivare på Specsavers Backaplan vill att vår personal ska vara säkra och såklart också våra kunder. Synen är ett av de viktigaste sinnen vi har och även under en pandemi måste vi kunna se bra. Med höga säkerhetsåtgärder i butik kan vi fortfarande hålla öppet och våra kunder kan på ett säkert sätt ta hand om sin ögonhälsa trots att vi måste vara nära vid undersökningar, säger Sara Olsson.

Pandemin har varit tuff för många, hur har det påverkat er verksamhet i det stora hela?

— Det har såklart påverkat, men eftersom vi har tagit dessa åtgärder tidigt i butik som har gjort att vi kan fortsätta att driva en säker verksamhet under dessa oroliga tider har det ändå gått helt ok. Men sen såklart som ägare är man orolig vad komma skall. Jag önskar ibland att jag kunde blicka fram tre år och se hur det går för oss, säger hon.

Specsavers Backaplan ligger granne med Akademibokhandeln och Dressmann.

Från olycklig till överlycklig

Bortsett från utmaningarna som pandemin skapar för alla handlare är Sara överlycklig över att ha tagit – och fått – chansen att leda Specsavers arbete på Backaplan.

— Privat är jag en som älskar glädje och sprida det, att umgås med familj och vänner är ett stort prio för mig. Jag har inte alltid haft det så lätt under min barndom och skoltid och var ganska olycklig då. Men nu! Oj, oj, oj vad lycklig jag är och vad tacksam jag är för allt som har hänt och vad det har gett mig, säger Backaplans Specsavers-chef Sara Olsson.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Så tacklar Specsavers Backaplan pandemin

1. Minimerar personer i butiken genom att Specsavers erbjuder shopping även via e-handel, där man kan prova alla bågar virtuellt och få hjälp via en chat. 

2. Vi gör rent butiken flera gånger under dagen.

3. Vi rengör alla bågar efter varje användning. 

4. Vi har på oss visir eller munskydd under arbetspassen i optikerrummen och ute i butiken. Handskar används när vi är nära kunden och kundens ansikte. 

5. Vi har gått en WHO utbildning för att veta hur vi ska handskas med vår personliga skyddsutrustning.

6. Vi har extra öppet för riskgrupper torsdagar och fredagar mellan 08:00-10:00 varje vecka.

7. Vi har ett maxantal med kunder som får vara inne i butiken samtidigt. Och ser till att avstånd hålls inne i butiken.  8. Vi har helt enkelt strikta rutiner som ska följas varje dag. Allt för att göra butiken säker för våra kunder och personalen. 

LÄS MER: