HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Masuma, 16: Därför borde vi inför skoluniform i svensk skola

Skoluniformer kan skapa en miljö med bättre studiefokus – samt minska mobbingen. Det säger 16-åriga Masuma Rustamli som är ledamot i Göteborgs ungdomsfullmäktige och har gått i skolan med uniform:
— Varje gång jag tog på mig min skoluniform kände jag att “jag ska till skolan nu” och blev automatiskt mer fokuserad och engagerad i skolarbetet, säger hon.

Masuma Rustamli, 16, från Hisings Backa är en av ledmöterna i Göteborgs stads ungdomsfullmäktige där 101 ungdomar från alla stadsdelar i Göteborg är med och diskuterar frågor som rör unga i Göteborg. De är mellan 12-17 år och har möjlighet att påverka kommunens nämnder, styrelser, bolag och förvaltningar med de ungas perspektiv.

— Jag har sökt till ungdomsfullmäktige två gånger, första gången var det när jag gick i sjuan och andra gången under första året av gymnasiet. Första gången jag ansökte till ungdomsfullmäktige trodde jag att det skulle vara något roligt som jag kunde hålla på med under min fritid. Men det gick inte så bra för mig, men denna gången hjälpte min juridiklärare som heter Tobjörn Stensson mig och jag kom vidare. Jag gillar att dela mina åsikter och synpunkter på saker och ting med andra, säger Masuma Rustamli.

En av hennes hjärtefrågor är det om införande av skoluniform i skolan:

— Jag tycker att skoluniform skulle kunna hjälpa oss under vår skoltid eftersom jag har gått i skolan i mitt hemland och där hade vi skoluniformer på oss hela tiden i skolan, säger Masuma, som vuxit upp i Karabach, Azerbadjzan.

“Automatiskt mer fokuserad och engagerad i skolarbetet”

Hon jämför skoluniformens effekt i sitt förra hemland med sitt nya och saknar de enhetliga kläderna hos eleverna:

— Nu när jag går i skolan i Sverige så har vi inte det. Så jag har alltså upplevt skola både med uniform och utan uniform. Personligen tycker jag att skoluniformerna i mitt hemland hjälpte mig mycket genom att de hjälpte eleverna att ta skolan mer seriöst. Vad jag menar med det är att varje gång jag tog på mig min skoluniform kände jag att “jag ska till skolan nu” och blev automatiskt mer fokuserad och engagerad i skolarbetet, säger hon.

För att kunna rösta i ungdomsfullmäktiges val måste du vara folkbokförd i Göteborg, ha börjat årskurs 5 och på valdagen ännu inte ha fyllt 18 år. Masuma trodde inte hon skulle få så många röster eftersom hon inte hade pratat med så många andra ungdomar om sin idé – men blev ändå invald i ungdomsfullmäktige.

— Jag trodde inte att jag skulle få så många röster men när jag såg att så många hade röstat på mig så tänkte jag att det faktiskt finns många som vill ha skoluniformer, säger hon.

“Hjälper även till att minska mobbing”

— Skoluniformer hjälper även att minska mobbning som finns runt om i svenska skolor. Till exempel kan det finnas två familjer där ena familjen är rik och köper märkeskläder, alltså dyra kläder, medan den andra familjen inte har lika mycket pengar att lägga på dyra kläder till sitt barn. Istället för att den familjen med mindre pengar ska ha ett barn som vill ha dyra kläder som de andra barnen i sin skola kan de istället använda dessa pengar för skolmaterial som pennor och olika slags anteckningsböcker, säger Masuma.

Vad säger du till dem som säger att det “individuella” försvinner om man har skoluniform?
— Jag kan ändå förstå dom som säger att det individuella går bort men några arbetsplatser som poliser och läkare men även andra yrken har också uniformer betyder det att deras individuella val försvinner också? 
Majoriteten av mina vänner vill inte ha skoluniformer, dom att tycker att det är töntigt och att det är höga krav att ha på sig skoluniform hela tiden i skolan. Det finns också dom som tycker att skoluniformer stör deras arbetsro i klassrummet på lektionerna. 

Vad är det bästa argumentet för att införa skoluniform?
— Det skapar gemenskaphet i skolorna och ingen känner sig utanför, man har en känsla av att man är på sin arbetsplats och ska göra sitt bästa av dagen i skolan. Detta kommer även leda till bättre resultat i svenska skolor.

— Jag vill tacka min lärare Torbjörn Stensson för att ha hjälpt mig komma så långt med detta, säger Masuma Rustamli.

Här kan du läsa mer om Göteborgs stads ungdomsfullmäktige.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: