Tomma hyllor hos Stora Coop Backaplan – går till attack mot leverantören: ”Företaget och dess förare missköter sig”

Stora Coops kunder möttes av tomma hyllor samt ett ilsket budskap i butiken på Backaplan under onsdagen. Men det var inte kunderna som ilskan riktade sig mot – utan en av matvarubutikens leverantörer, som sägs missköta sig: ”Just nu har vi och andra Coop-butiker väldiga bekymmer med våra leveranser”, skriver butiken.

Skyltarna hade på onsdagen (15 juni 2022) ställts ut i butiken för att informera kunderna om varför en del produkter saknades i hyllorna. Bland annat förklarade Stora Coop Backaplan på dessa att affären inte hade sitt vanliga utbud av olika färskvaror som kött, frukt och mejeriprodukter. Här är hela budskapet som Stora Coops kunder möttes av:

”LEVERANSPROBLEM
Kära kunder! Just nu har vi och andra Coop-butiker väldiga bekymmer med våra leveranser av färskvaror (chark, kött, ost, fisk, frukt & grönt, mejeri) då transportföretaget och dess förare missköter sig.

Vi står utan information och kan tyvärr ej svara på när dagens leverans är planerad att anlända. Detta betyder alltså att flertalet av veckans kampanjvaror just nu inte är tillgängliga”

En större skylt med budskapet hade placerats på en ”Gatupratare” (stor skylthållare som ställs ut där människor passerar) mellan mejeri- och kött-avdelningarna på golvet inne i butiken. Mindre skyltar av samma slag, men i A4-storlek, hade även placerats ut i hyllorna i butiken på de platser där produkter saknades. Ute i hyllorna kunder kunder märka att somliga produkter var slut, eller nästan slut, bland annat i kött-avdelningen men även i de rabattkylar där Stora Coop normalt lägger fram sina erbjudanden för veckan.

Skyltarna fanns även utplacerade på de hyllor där produkter saknades. Foto: LÄSARBILD (tips@helahisingen.se)

Utifrån formuleringarna på Stora Coops skyltar, de många tips om skyltarna som HelaHisingen.se fått in, samt de hårda orden mot sin leverantör, kan det vara så att många kunder har klagat på bristen av olika produkter till personalen på Stora Coop – som känt sig ”tvingade” att förklara situationen ute i butik.

Oklart vad transportföretaget gjort

Exakt vem som är den leverantör som Stora Coop Backaplan uppenbarligen ilsknat till mot, samt vad det är de har gjort för att hängas ut för att ”transportföretaget och dess förare missköter sig”, är ännu oklart. När HelaHisingen.se hörde av sig till Coops nationella presstjänst på onsdagseftermiddagen ville de först förklara leveransproblemen med att ”det här är effekter av pandemin”.

Den största av de skyltar som satts upp inne på Stora Coop Backaplan. Foto: LÄSARBILD (tips@helahisingen.se)

Men när vi läste upp budskapet på skylten hos Stora Coop Backaplan förstod de att detta var något helt annat som uppenbarligen drabbat Coop-butiker i Göteborgsområdet.
— Vi har inte fått någon information om vad detta gäller utan får söka svar hos Coop Väst innan vi kan kommentera, sa man där.

Under torsdagen återkommer Therese Knapp på Coops presstjänst:

— Vår transportör har sagt upp avtalet med en underleverantör som inte har uppfyllt våra kvalitetskrav. Det här har fått till följd att det varit förseningar i våra leveranser till butiker på västkusten. Förseningarna berodde alltså på kapacitetsbrist när åkeriet hade färre tillgängliga bilar. Varorna har inte uteblivit utan kommit senare under dagen. Vi hoppas, och tror, att problemen snart är lösta och vi arbetar för att få ut varorna enligt ordinarie tidtabell.

Nya beskedet: ”Skylten ska tas bort”

Har er transportör sagt upp avtalet efter det att vi hade kontakt med er i går?
— Nej, avtalet avslutades tidigare. Det är inte kopplat till denna skylt. Men den här butiken har mötts av effekterna av att det då uppstått chaufförs- och lastbilsbrister vilket gjort att varorna blivit sena, säger Therese Knapp.

Hur kommer det sig att den aktuella Coop-butiken använder den skarpa formuleringen om att leverantören ”misskött” sig och att man har ”väldiga bekymmer” med leverantören i fråga?
— Skylten var inte bra, den väcker mer frågor än den ger svar. Skylten ska tas bort.

Har du sett liknande skyltar på din lokala matvarubutik?
Tipsa oss på tips@helahisingen.se!

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER: