Butiken på Hisingen som är galnast på sociala medier

Superhjältar, sprutande champagne, ABBA-musik och en jultomte som smyger in i affären. Det är några av alla upptåg som Hemköp i Torslanda gör på sociala medier för att locka kunder.
— Det som är extra roligt är att förberedelserna är extremt korta och det har nästan blivit en grej att ”sätta” inspelningen på första försöket. Vi undviker omtagningar in i det längsta, säger butikschefen Thomas Axell.

Thomas Axell, 58, jobbar tillsammans med sin fru Camilla Axell på Hemköp i Torslanda. Paret köpte butiken för fem år sedan och har sedan dess försökt göra olika roliga kampanjer.

— Det har varit fem väldigt roliga och framgångsrika år. Vi har känt oss välkomna från dag ett och vi har underbara kunder som pratar och skojar med oss alla. Sedan har vi ju också tagit oss igenom en pandemi tillsammans. Där byggde vi en stor del av vår följarskara på framför allt Facebook, förklarar Thomas Axell.

Tiotusentals visningar på sociala medier – ”Har ett par riktigt kreativa medarbetare”

Hemköp i Torslanda är en av många butiker som är aktiva på sociala medier. Men Thomas Axell menar att de får extra många visningar just för att de gör lite annorlunda klipp – ofta med humor.

— Vi har ett par riktigt kreativa medarbetare. Jag måste väl nämna de tre som står för de flesta idéerna, Elin, Thea och Fredrik. Det som är extra roligt är att förberedelserna är extremt korta och det har nästan blivit en grej att ”sätta” inspelningen på första försöket. Vi undviker omtagningar in i det längsta, säger butikschefen Thomas Axell.

Vad är det galnaste ni har gjort?

— Det var nog när vi hade en prispressarbarometer, ungefär som en omvänd auktion. Vi var klädda i våra färgglada kostymer, det var kul musik, vi slog med en hammare på en mässingsklocka och det var lite ”galet” alltihop, säger Thomas Axell.

Andra reklamfilmer som de gör, medför att kunderna köper lite annorlunda saker.

— Den ena videon slutade med att vi mitt i sommaren sålde fryst kalkon för 14,95 kronor kilo. Vi sålde tre pallar på två dagar. Och den andra videon slutade med att vi sålde något så udda som skynken för att leka fiskdamm för en krona, säger han och skrattar:

— Det var billigast i hela världen.

Film från kanelbullens dag fick 25 000 visningar första dygnet

I sociala medier får butikens videor tiotusentals visningar. På Facebook var det speciellt en film som butikschefen minns, i vilken kunderna kunde tävla om en kyl för dricka.

— Det var mitt i sommaren, kylen var snygg, tävlingen rätt så lätt och själva filmen var rolig och glad. Det fullkomligt rasade in nya följare och det dök upp svar och deltagande på alla möjliga ställen. Det var kul.

Under kanelbullens dag visades en film 25 000 gånger under det första dygnet.

— Då hade vår mästerkock, Dominic, bakat en jättestor kanelbulle. Den filmen fick stor spridning.

Uppskattat bland kunderna – ”Vi får väldigt mycket kommentarer”

En annan idé som personalen roat sig med är jultomten som kommer smygande in i affären, medan butikschefen själv står och pratar – och i bakgrunden hör man norsk julmusik.

— Vi har ju hållit på med olika kostymer och hattar, så när det blev jul så är det ju självklart att tomten skall få vara med. Vi planerar nog en ännu större roll för tomten den julen som kommer, för tomten är populär och går hem i stugorna.

Vad säger kunderna om era inlägg?

— Vi får väldigt mycket kommentarer till oss i butiken. ”Vad roliga ni är”, ”man blir glad av era inlägg”, ”vad kul ni verkar ha det”.

Här nedanför kan du se några av butikens filmer.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: