Därför har den berömda Carl Milles staty kapats av: ”Att reparera den var inte möjligt”
Flera Hisingsbor diskuterar nu på sociala medier att den berömda Carl Milles staty i Keillers Park har förändrats. Men det var något som kommunen tog beslut om redan 2017 .
— Beslutet att göra restaureringen togs av dåvarande ansvarig förvaltare och det står vi fast vid, säger Daniel Cardell, strategisk förvaltare av offentlig konst på Stadsmiljöförvaltningen.
Den svenske skulptören Carl Milles har skapat flera kända konstverk och dominerade svenskt konstliv under början av 1900-talet. Carl Milles har bland annat skapat den kända statyn ”Poseidon” och ”Danserskorna” på Götaplatsen och ”Genius” som 1959 donerades till Sahlgrenska sjukhuset. Den senare ska ha varit en hyllning till författaren August Strindberg.
Skulptören Carl Milles har även gjort verket ”Najad” – som står vid dammen i Keillers Park vid Ramberget.
Nu har flera personer på sociala medier och i Facebook-gruppen ”Vad händer på Hisingen” diskuterat att foten plöstligt är borta:
”När den återvände efter flera år var hon ca halv meter kortare utan sitt kapitäl under sina knän!! Dessutom var hon ingen fontän, utan staty!” skriver en användare.
”Vi kanske ska göra samma sak med Poseidon, som ju också är ett av Carl Milles verk? Vi sågar av den vid fotknölarna och sänker ner den lite i vattnet så att den kommer närmre konstnärens vision”, skriver en annan.
”Att reparera den var inte möjligt. Valet blev i stället en mer stabil lösning som samtidigt innebar att statyn blev placerad i vattenlinjen”
Då bestämde kommunen att foten som ”Najad” står på skulle kapas.
Varför har det gjorts?
— Inför restaureringen gjordes en noggrann utredning av konservatorer där det konstaterades att statyn var instabil på grund av att bladkapiläret, själva basen, var skadad och deformerad. Att reparera den var inte möjligt. Valet blev i stället en mer stabil lösning som samtidigt innebar att statyn blev placerad i vattenlinjen, i enlighet med konstnärens ursprungliga intention. Beslutet blev därför att ta bort basen, säger Daniel Cardell, strategisk förvaltare av offentlig konst på stadsmiljöförvaltningen.
”Beslutet att göra restaureringen togs av dåvarande ansvarig förvaltare och det står vi fast vid”
Det finns dock fler Najader av Carl Milles, både i Göteborg och på andra platser, som har lite olika utformning.
— Basen som plockades bort var en separat del av konstverket och gick därför att demontera utan att skada statyn. En ny sockelsten togs fram och man använde tidiga bilder som förlaga när man placerade statyn på en natursten i vattenlinjen. I förändringen är avsikten att konstnärens konstnärliga integritet ska bevaras. I detta fall konsulterades Millesgården under utredningen för att säkerställa detta, säger Daniel Cardell.
Vem gjorde det?
— Restaureringen görs av utbildade konservatorer utifrån konstnärens intention med just detta konstverk. Att göra restaureringar där förändringar genomförs är inget som görs lättvindigt. Utan det görs utredningar av konservator i samråd med konstnären eller upphovsrättshavaren. I det här fallet med Millesgården. Beslutet att göra restaureringen togs av dåvarande ansvarig förvaltare och det står vi fast vid.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER: