Elin Lindeberg: Därför ska du läsa det finstilta inför ”hemestern”

Sommaren är här och med det även semestern! Kanske tänker du hyra bil och åka på roadtrip genom Sverige eller kanske du tänker hyra en stuga som ligger mitt inne i skogen? Oavsett vad finns det en del saker som kan vara bra att tänka på inför hemestern! I veckans artikel tar konsumentrådgivare Elin Lindeberg upp några saker som är viktiga att komma ihåg!

En reseförsäkring ger skydd mot händelser som kan inträffa under din resa. Oftast räcker reseskyddet som finns i din hemförsäkring. Reseskyddet hjälper dig om du exempelvis blir akut sjuk eller är med om en olycka. Tänk på detta:

·        För att hemförsäkringens reseskydd ska gälla under resor i Sverige så krävs det att du övernattar ett eller två dygn på en annan ort. Här är det bra att stämma av med ditt försäkringsbolag innan resan! Detta eftersom villkoren skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag.

·        Ska du vara borta längre än 45 dagar behöver du förlänga ditt reseskydd eller köpa en separat reseförsäkring.

·        Ska du dyka eller klättra i berg? om du ska utöva riskfyllda aktiviteter behöver du ofta teckna en separat försäkring. Det är få hemförsäkringsbolag som ersätter skador som uppkommer efter riskfyllda aktiviteter. Kolla med ditt hemförsäkringsbolag innan!

Hyra bil: Läs hyresavtalet noggrant

En av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg om du ska hyra bil är att läsa genom hyresavtalet noggrant. Nu kanske du tänker varför det? Jo, detta är viktigt eftersom det inte finns någon konsumentlagstiftning som skyddar dig när du hyr en bil. Vilka rättigheter och skyldigheter du har är alltså upp till vad som står i avtalet. I Sverige är det vanligt att företag använder hyresavtal som är framtaget av branschorganisationen Biluthyrarna. Men det finns ändå vissa andra saker du bör tänka på innan du hyr bil:

·        Läs informationen och villkoren noggrant. Även om du blir erbjuden ett ”totalpris” eller ”garanterat pris” finns risker att det tillkommer extra kostnader när du hämtar bilen.

·        Inspektera bilen innan du kör iväg. Här kan det vara en idé att undersöka bilen med en medarbetare från uthyrningsföretaget innan du skriver på avtalet. Dokumentera eventuella skador i ett protokoll som du sedan får en kopia på.

·        När du hyr en bil kommer du alltid att bli erbjuden olika typer av försäkringar som självriskreducering eller självriskeliminering. Ta reda på om du redan har ett sådant skydd i din hemförsäkring eller genom ditt kreditkort. På så sätt slipper du betala för något du redan har!

·        Kolla upp vad som händer om bilen skulle gå sönder. Det är vanligt att du genast ska kontakta uthyraren och ta reda på vad som ska göras. Läs om detta i villkoren innan du skriver på avtalet!

De flesta tvister om hyrbil handlar om att bilföretaget vill ha ersättning för skador som konsumenten inte anser sig ha orsakat. Detta kan du undvika genom att noggrannt undersöka bilen innan, ta bilder samt skriva skadorna i ett protokoll. När du sedan lämnar tillbaka bilen ska du se till att bilen gås igenom tillsammans med dig. Här kan du även be om en signatur av uthyraren på att bilen har besiktigats vid återlämningen. Om företaget inte har besiktat bilen när du lämnade tillbaka den kan det bli svårt för dem att bevisa att det är du och ingen annan som har orsakat en eventuell skada.

Har du möjlighet att avboka eller omboka semesterboendet?

När du bokar hotell eller hyr en stuga är det bokningsvillkoren som avgör om du har rätt att avboka eller omboka boendet. Du kan bara kräva att få avboka eller omboka boendet om det står så i villkoren. Står det ingenting i villkoren om att du har rätt att avboka eller omboka så kan du heller inte kräva att få göra det.

Har du köpt till ett avbokningsskydd när du bokade är det viktigt att du läser genom villkoren för avbokningsskyddet också. Detta för att ta reda på under vilka förutsättningar du kan avboka boendet och få tillbaka pengarna. Samma sak gäller om du har ett avbokningsskydd i din reseförsäkring. Då är det också villkoren för skyddet som styr vad du har för rättigheter.

Vill du veta mer om dina rättigheter inför hemestern? Kontakta oss på Konsument Göteborg! Mejla: konsumentfraga@kom.goteborg.se eller ring på telefon 031-368 08 00 (öppettider måndag 13-15, tisdag till torsdag 9 – 12). OBS! Sommarstängt vecka 29-30 (19-30 juli). Under våra stängda dagar kan du få kostnadsfri och opartisk vägledning från Hallå Konsument 0771 – 525 525 måndag-fredag klockan 9-14.

Elin Lindeberg
tips@helahisingen.se

LÄS MER: