Elin Lindeberg: När du läst den här texten kommer ingen telefonförsäljare kunna lura dig
Vi är nog många som blir kontaktade av telefonförsäljare då och då. Telefonförsäljarnas främsta mål är att vi ska tacka ja till det som de säljer. Men hur ingås ett giltigt avtal och vilka möjligheter har du som konsument att ångra dig? Detta kommer konsumentrådgivare Elin Lindeberg att reda ut i veckans artikel.
Klagomål på telefonförsäljning är något vi är vana med i konsumentrådgivningen. Det kan handla om säljaren som lovar en sak i telefonen men där avtalet sedan innehåller något helt annat. Men även situationer där företag hävdar att konsumenten har tackat ja trots att konsumenten inte skriftligen har gjort detta. När det kommer till telefonförsäljning har du som konsument en del rättigheter.
Krav på skriftlighet
I vanliga fall är utgångspunkten att ett muntligt ja binder dig lika mycket som när du skriver på ett avtal. Men sedan september 2018 gäller detta inte för avtal som ingås via telefonförsäljning. De nya reglerna innebär att du som konsument skriftligen ska godkänna avtalet efter samtalet är avslutat. Detta kan ske genom att du exempelvis tackar ja i ett sms, mejl eller signerar med bank-ID. Godkännandet ska ske efter samtalet är avslutat för att du ska ha möjlighet att läsa genom och förstå avtalet.
Tyvärr finns det företag som inte följer dessa regler och hävdar att det finns ett avtal trots att där inte finns något skriftligt godkännande. Om du får en faktura för ett avtal som du inte har godkänt skriftligen kan du bestrida den fakturan. Då bör du skriftligen kontakta företaget, exempelvis via mejl, och bestrida fakturan med hänvisning till att du inte har godkänt avtalet skriftligen. Då måste företaget kunna motivera varför de anser att de har rätt att få betalt. Alltså måste företaget kunna bevisa att du skriftligen har godkänt erbjudandet samt att detta har skett efter samtalet. Kan företaget inte bevisa detta har de inte rätt att få betalt av dig.
Andra regler när du själv ringer
Kravet på skriftlighet gäller endast när ett företag ringer till dig som privatperson. Är situation sådan att du själv tagit initiativ att ringa ett företag räcker det med att du muntligen godkänner ett erbjudande. Ett exempel är om du ringer upp ett företag för att säga upp ett avtal och att de sedan erbjuder dig ett nytt abonnemang i samma samtal. Tackar du ja till detta nya erbjudande krävs det inte att du skriftligen godkänner det.
Undantag från skriftlighetskravet
Det finns några få avtal där kravet på skriftlighet inte gäller. Sådana undantag är exempelvis spel och lotterier, men även hemkörning av matkassar. Om en telefonförsäljare ringer dig och säljer detta räcker det alltså med att du muntligen tackar ja för att avtalet ska vara giltigt. Vid sådana avtal har du heller ingen ångerrätt. Så kom ihåg att vara extra säker om du vill tacka ja till denna typ av avtal!
Ångerrätt vid telefonförsäljning
Ibland tackar man ja till något där man sedan ångrar sig. Vid telefonförsäljning har du oftast rätt att ångra dig i 14 dagar. Om du använder din ångerrätt är du inte skyldig att genomföra köpet och du har rätt att få tillbaka pengarna du har betalat. Däremot kan du behöva stå för returfrakten, under förutsättning att företaget har informerat om det.
Köper du en vara räknas de 14 dagarna från det att du tog emot varan. Är det istället en tjänst du har köpt, räknas de 14 dagarna från det att du tackade ja till avtalet. Kom ihåg att ångra dig skriftligen, helst via mejl, så att du har bevis på att du har ångrat dig inom dessa 14 dagar. Vidare finns det en del undantag från ångerrätten. Exempel på dessa undantag är:
· Resor, exempelvis flyg-, tåg- eller charterresa
· En tjänst som har fullgjorts under förutsättningen att du aktivt har samtyckt till att tjänsten påbörjas direkt och att det inte finns någon ångerrätt.
· Hotellvistelser eller uthyrning av boende
· Lotterier och spel
· Tjänster som sker på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, exempelvis kulturevenemang, idrottsevenemang eller biluthyrning.
· Digitalt innehåll – om du har lämnat samtycke till att innehåller laddas ner och att du inte har någon ångerrätt.
Vill du veta mer om dina rättigheter? Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss på Konsument Göteborg!
Kom ihåg! Bor du i Göteborg kan du alltid prata med en konsumentrådgivare om vilka rättigheter som gäller i just ditt fall. Måndag klockan 13:00-15:00 och tisdag-torsdag klockan 09:00-12:00.
Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se
LÄS MER: