Elin Lindeberg: Vad säger avtalet? Ha koll på detta när du ska leasa en bil!

Att välja privatleasing framför att faktiskt köpa en bil har blivit ganska populärt de senaste åren. I Konsument Göteborgs rådgivning får de ofta frågor om vilka rättigheter man har vid exempelvis skador på leasingbilen eller om man vill säga upp avtalet i förtid. Vilka rättigheter du har beror helt på vad som står i ditt avtal med leasinggivaren. I veckans artikel kommer konsumentrådgivaren Elin Lindeberg gå igenom vad som gäller vid privatleasing och vilka avtalsvillkor du ska vara extra noga med att läsa och förstå!

Vad innebär privatleasing?

Privatleasing ger dig tillgång till en bil för privat bruk under en längre tid. Ofta är leasingtiden tre år men det beror på vad som står i avtalet. Det som främst skiljer privatleasing från bilköp är att du som konsument inte äger bilen. Istället betalar du en månadskostnad (leasingavgift) för bilen under leasingperioden.

Inget skydd i konsumentlagstiftningen

Det finns ingen lag som gäller just vid privatleasing. Istället är det avtalet mellan dig och leasinggivaren som bestämmer vilka rättigheter du har. Därför är det viktigt att läsa genom avtalsvillkoren noga så att du förstår det du tackar ja till. Här kommer några villkor i leasingavtalet som är viktiga att förstå innan du tackar ja:

·        Skador och slitage: Skador på leasingbilen som inte ses som normalt slitage kan du bli ersättningsskyldig för vid återlämningen. Exempel på normalt slitage kan vara mindre repor eller mindre stenskott. Vad som exakt ses som normalt slitage bedöms dock från fall till fall. Läs därför avtalet för att få reda på vad som gäller i just ditt fall.

·        Säga upp avtalet i förtid: Att säga upp leasingavtalen innan leasingtiden är slut kan innebära stora kostnader för dig. Därför är det viktigt att du dels är säker på hur länge du ska leasa bilen samt vilka kostnader det skulle medföra om du vill säga upp avtalet i förtid.

·        Överlåta avtalet: Vissa leasingavtal tillåter dig att överlåta avtalet till någon annan. Detta är dock ingen självklarhet! Kolla därför vad som står i just ditt leasingavtal.

·        Körsträckan: Det är viktigt att du räknar på hur långt du kommer köra under avtalstiden. Ju längre körsträcka du väljer, desto dyrare blir leasingen. Men om du kör fler mil än vad som är avtalat kommer du behöva betala extra för dem. Därför är det viktigt att du har koll på vad som händer om du kör övermil. Det är även bra att kolla upp om du har möjlighet att ändra körsträckan under avtalstiden.

·        Kontrollera hur bilen får användas: Vissa avtalsvillkor ger dig inte rätt att köra utomlands med leasingbilen eller ha husdjur i den. Därför är det viktigt att du kontrollerar vilka begränsningar det finns kopplat till leasingen.

·        Vem ansvarar för fel på leasingbilen?: Eftersom du inte har köpt bilen gäller inte konsumentköplagen och de rättigheter du har via den. Om det blir fel på bilen är det därför viktigt att du vet vem ska klaga till samt hur det går till. Även den informationen hittar du i avtalsvillkoren.

·        Se till att leasingbilen är försäkrad: I vissa avtal ingår försäkring men i vissa situationer ansvarar du själv för att bilen är försäkrad. Dubbelkolla därför alltid så att bilen är försäkrad under hela leasingperioden.

·        Utebliven service: Kom ihåg att läsa om vilka regler som finns kring service av bilen. Risken är annars att utebliven service blir en mycket stor kostnad.

När leasingperioden är över

När perioden för leasingen är över ska du lämna tillbaka bilen till företaget du har leasat av. Bilen ska återlämnas i normalskick, annars är risken stor att du får betala för de åtgärder som kommer behövas för att återställa bilen till normalskicket. Vissa företag erbjuder dig att köpa loss bilen till ett pris som de bestämt. Dock är detta ingen självklarhet utan något som i sådana fall framgår av ert avtal. Detta brukar kallas restvärde och kan vara bestämt när ni ingår avtalet, men även senare.

Vill du veta mer om dina rättigheter som konsument? Kontakta oss på Konsument Göteborg!

Kom ihåg! Bor du i Göteborg kan du alltid prata med en konsumentrådgivare om vilka rättigheter som gäller i just ditt fall. Måndag klockan 13:00-15:00 och tisdag-torsdag klockan 09:00-12:00.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se

LÄS MER: