HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Elin Lindeberg: Vem ansvarar för att flyget ställts in – och vad är dina rättigheter?

Har din flygresa blivit inställd på grund av pandemin? Under det senaste året har vi på Konsument Göteborg haft flera konsumenter som vittnat om hur deras flyg blivit inställt och hur de fortfarande väntar på återbetalning. Men vem ansvarar egentligen för den inställda flygningen och vilka rättigheter har du som konsument vid reguljärflyg?

När det kommer till reguljärflyg är det EU-förordning 261/2004/EG som säger vilka rättigheter du har vid försenat eller inställt flyg. EU-förordningen gäller dock inte för alla typ av flygresor. För att EU:s regler ska gälla krävs följande: 

·        Att du flyger från en flygplats inom EU

·        Att du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Rättigheter vid inställt flyg

Om ditt flyg har blivit inställt ska flygbolaget erbjuda dig ombokning eller återbetalning. Vad du väljer är upp till dig. Under pandemin har det dock varit vanligt att flygbolaget erbjuder en voucher till konsumenten. Men om ditt flyg omfattas av EU-reglerna har du alltså rätt att kräva ombokning eller återbetalning istället. En voucher kan vara ett bra alternativ om man vet att man ska åka längre fram. Men kom ihåg! Går flygbolaget i konkurs blir vouchern värdelös.

Vem ansvarar för återbetalningen?

Många konsumenter som kontaktar oss på Konsument Göteborg vittnar om hur de hamnar i kläm mellan flygbolaget och företaget man köpte flygbiljetten hos (reseagenten). När konsumenten kontaktar flygbolaget hänvisar de till reseagenten och vice versa. Här är det viktigt att argumentera utifrån den EU-förordning som finns. Enligt den är det flygbolaget som skulle utfört flygningen som ansvarar för återbetalningen.

Om du väljer återbetalning ska flygbolaget betala tillbaka biljettkostnaden inom ju dagar. Värt att nämna är att om reseagenten sköter återbetalningen har de rätt att ta ut en avgift, om det framgått av villkoren. Att återbetalningen ska ske inom sju dagar är tyvärr något som många flygbolaget inte har kunnat hålla det senaste året. Vi får fortfarande in samtal till vår rådgivning från konsumenter som väntar på återbetalning. I de fall där flygbolaget har sagt att återbetalning kommer ske men inte när den kommer ske, har Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) sagt att de inte kommer pröva sådana tvister.

Vad kan du som konsument göra om du fortfarande väntar på återbetalning?

·        Fortsätta ligga på flygbolaget och kräva återbetalning.

·        Har du betalat på kredit? Om du har betalat med ett kreditkort eller mot faktura har du skydd i konsumentkreditlagen. Enligt den kan du ställa samma krav mot din kreditgivare som du gör mot flygbolaget. Kontakta i sådana fall din kreditgivare och skriv att du vill använda dig av invändningsrätten.

·        Ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Har du rätt att avboka din flygbiljett?

Trots den pågående pandemin har du ingen laglig rätt att få tillbaka dina pengarna om du själv väljer att avboka. Istället är det flygbolagets egna resevillkor som gäller. Så hur dina möjligheter ser ut för att få tillbaka pengar när du själv avbokar en flygbiljett beror på villkoren för din bokning.

Elin Lindeberg
tips@helahisingen.se

Elin jobbar som konsumentrådgivare hos Konsument Göteborg och skriver återkommande hos HelaHisingen.se om ämnen som är viktiga för konsumenter.

LÄS MER: