Hisingens ”dolda” hastighetskamera fångade 4 239 fortkörare – så här långt i år!

De flesta trafikanter ser inte själva hastighetskameran. Det kan vara orsaken till att Hisingen toppar listan över fortkörare på en enskild fartkamera. Här har 4 239 fortkörare fastnat på bild – bara i år…

Under 2020 års första halva har över 145 000 personer ”fastnat på bild” på grund av fortkörning i Sverige. Och sträckan som just nu är fortkörarnas skräck – finns på Hisingen!

En ensam kamera på Hisingen i Göteborg toppar årets lista med flest fortkörare som åkt fast, rapporterar TT. Den finns i Lundbytunneln, trafikkameran som Trafikverket kallar ”Bräckemotet–Eriksbergsmotet”. Det är skyltat inför tunneln om att det finns hastighetskamera på sträckan, men då kameran är monterad i taket snarare än vid sidan av vägen så ser inte de flesta trafikanter att den står där. Det kan vara orsaken till varför hela 4 239 fortkörare åkte fast här under 2020 års första sex månader.

Lundbytunneln har landets hårdast arbetande trafikkameror.

”Fem procent kör fortare än hastighetsgräns”

Norra- och Södra länken i Stockholm, med 3 921 och 3 253 bilder på respektive trafikkamera är tvåa och trea på listan. På fjärde plats finns ännu en ”göteborgare”, nämligen Hagenmotet i Västra Frölunda. Även det en tunnel: Gnistängstunneln. Där har 2 414 fortkörningar registrerats på trafikkamerorna under årets första halva.

När trafikverket placerar ut nya kameror väljer de sträckor där medelhastigheten är mer än fem kilometer per timme över skyltad hastighet och beräknad olycksrisk är hög. Det innebär att de framförallt väljer 70, 80 och 90-vägar utan mitträcke.

— Det vi följer är hastighetsefterlevnad vid kamerorna och endast fem procent kör fortare än gällande hastighetsgräns, säger Eva Lundberg.

40 procent lagförs för brott

Enligt polisen leder omkring 40 procent av ärendena de får in via kamerorna till att någon lagförs för brottet. Att inte alla som fångas på bild lagförs beror oftast på att väderförhållanden gör att bilderna blir suddiga.

— Vi är ganska nöjda med siffran. Syftet är inte att ta så många fortkörare som möjligt, utan syftet är att rädda liv. Kamerorna bidrar till att sänka hastigheterna vilket leder till färre döda och svårt skadade i trafiken, säger Maria Kleemo, gruppchef och förundersökningsledare på polisens enhet för automatiserad trafiksäkerhetskontroll, ATK, till SvD/TT.

Redaktionen
tips@helahisingen.se