Mångmiljardsatsningen som förvandlar Säve flygplats till Gateway Säve

Nu ska planen för Säve flygplats på Västra Hisingen ut på samråd. Tanken är att få in åsikter på den mångmiljardsatsning som planeras.
— Inom programområdet kan det bli möjligt att bygga verksamhetslokaler motsvarande 700 000 kvadratmeter, vilket då kan bidra med 6 000 nya arbetstillfällen, säger Fredrik Andersson, projektledare på stadsbyggnadskontoret.

Du kanske har landat med ett Ryan Air eller Wizz Air-plan på Säve Flygplats? Flygfältet i Säve anlades i början av andra världskriget och var under sina första decennier en flygflottilj där atombombsäkra underjordiska hangarer byggdes i anslutning till flygfältet.

Men flygflottiljen lades ner i slutet av 1960-talet och flygplatsen hade bara en liten verksamhet kvar hos sig – tills det började rustas upp på 1980-talet. Landningsbanan förlängdes då med 400 meter och Luftfartsverket gick tillsammans med Volvo och Göteborgs kommun in som delägare. De döpte om flygplatsen till Göteborg City Airport och Ryan Air satsade på flighter till London från Säve. På sin höjd flög bolaget till ett 15-tal destinationer runt om i Europa, från Hisingen.

Visionsbild: Castellum / Heart Aerospace.

Bytt namn och ägare flera gånger – Castellum tog över – plan ut på samråd

Men när de tunga passagerarplanen belastade den gamla landningsbanan från kriget upptäcktes med tiden sprickor i banan. Att anlägga en helt ny landningsbana skulle bli alldeles för dyrt tyckte ägarna, så de senaste åren har Säve flygplats inte bara bytt namn, utan även ägare, flera gånger.

Nu är börsnoterade fastighetsjätten Castellum ägare för Säve flygplats. Eller snarare Gateway Säve, som de döpt om det tre miljoner kvadratmeter stora området till. Här satsar man på en trippel av verksamheter för framtiden: flyg, elektromobila och autonoma fordon samt logistik. Under tio år förväntas Castellum att investera tio miljarder kronor i området.

På en viss del av Gateway Säve planeras även ett campus för elflyg som ska kallas Heart Aerospace’s Northern Runway.

— Ambitionen som Castellum och Göteborgs stad har för Gateway Säve är verkligen unik och det är därför vi har beslutat att etablera vår nya industri här, har Sofia Graflund, operativ chef på Heart Aerospace, tidigare sagt i ett pressmeddelande.

Tanken är att första etappen av den nya fabriken ska bli klar under 2024 och att provflygningar kan göras under 2026. Men de nya flygplanen, som kallas för ES-30, ska sättas i drift först under 2028.

Visionsbild: Castellum.

Ska undersöka om det är möjligt att utveckla ett större sammanhängande verksamhetsområde – kan ge 6 000 nya jobb

Nu har det planprogram som ligger till grund för det nya Gateway Säve gått ut på samråd. Bland annat ska man undersöka om det är ”lämpligt och möjligt att utveckla ett större sammanhängande verksamhetsområde och samtidigt bevara pågående markanvändning för delar av flygplatsen”, skriver Stadsutveckling Göteborg i ett pressmeddelande.

— Det blir med allra största sannolikhet fokus på logistik, industri samt innovation, inte minst inom elektromobilitet. Inom programområdet kan det bli möjligt att bygga verksamhetslokaler motsvarande 700 000 m2, vilket då kan bidra med 6 000 nya arbetstillfällen, säger Fredrik Andersson, projektledare på stadsbyggnadskontoret.

Samrådet, som innebär att privatpersoner kan lämna synpunkter, pågår till den 30 december.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: