Nordens första publika station med snabbladdning och vätgas har öppnat – mitt i Hisingens godsnav

I Göteborgs hamn slås nu portarna upp för Circle K:s station Vädermotet. Stationen är Nordens första i sitt slag och är byggd utifrån ett lastbilsperspektiv i syfte att underlätta grön omställning för tung trafik i och kring Göteborgs hamn. Placeringen av en vätgastankstation i hjärtat av ”Nordens största godsnav” skulle innebära att eventuella störningar kan få följdeffekter i hela logistiksystemet.

Vädermotet blir det nya navet för att underlätta omställningen från fossilt till el och alternativa drivmedel för tung trafik. Först ut är sex publika laddplatser för eldrivna lastbilar, med en kapacitet på upp till 360 kW per laddplats. Att det finns flera laddplatser på samma ställe innebär såväl ökad kapacitet som kortare väntetider. Inom ett år kommer vätgas att finnas tillgängligt på stationen, ett verkligt framtidsbränsle som endast släpper ut värme och vatten.

— Vädermotet är ett ståtligt flaggskepp och en riktig milstolpe på väg mot en framtid av grönare transporter. Vi är otroligt glada och stolta över att vara tidigt ute på denna resa och vad vi har åstadkommit, liksom samarbetet med hamnen. Med stationens strategiska placering och smarta struktur är vi väl förberedda för marknadens framtida behov av olika drivmedel. Vädermotet har potential att bli ett viktigt nav i omställningen, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Här byggs vätgastankstation på Hisingen: ”Stora mängder energi under tryck”

Stationen är byggd utifrån ett lastbilsperspektiv, vilket innebär god svängradie samt att alla laddplatser kan nås från flera håll med olika sorters lastbilar.

Tidigare har Göteborgs hamn menat att ”en stor portion ödmjukhet krävs dock inför uppgiften att placera en vätgastankstation i hjärtat av Nordens största godsnav”. Detta då eventuella störningar kan få följdeffekter i hela logistiksystemet.

— En vätgastankstation innehåller stora mängder energi under tryck, så vi har en riskhantering och inte minst en tillståndsprocess framför oss som vi är väldigt ödmjuka inför. Men vi känner oss väldigt trygga att gå framåt i det här projektet med Nilsson Energy som har lång erfarenhet på området och som är den mest välrenommerade aktören på vätgasmarknaden i Sverige, sa hamnens innovationschef Viktor Allgurén då.

”Vädermotet är en avgörande del i hamnens fossilfria infrastruktur”

Över en miljon lastbilar hämtar eller lämnar gods i Göteborgs hamn varje år. Hamnen har gjort en studie över lastbilarnas körmönster tillsammans med AB Volvo, Scania och Stena Line i samarbetsinitiativet Tranzero. Man har identifierat en stor andel av lastbilarna som särskilt ”lågt hängande frukter för fossilfri omställning” här och nu, där en publik station för laddning och vätgas mitt i hamnen vore en viktig väg mot den utvecklingen.

— Vi är jätteglada att Circle K antog utmaningen med ett snabbt och kraftfullt agerande. Omställning av lastbilstransporter är avgörande för att uppnå klimatmålen och med lättillgänglig, publik snabbladdning genom Station Vädermotet är en avgörande del i hamnens fossilfria infrastruktur på plats, säger Viktor Allgurén, Head of Innovation på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.

Utöver fossilfria drivmedel är Circle K Vädermotet en fullservicestation och beskrivs av Circle K med: ”allt som behövs under laddpausen, såsom ett brett utbud av mat och dryck, samt givetvis dusch och toalett. Dessutom erbjuds inhägnad och kameraövervakad säkerhetsparkering med plats för cirka 40 lastbilar. Där kan åkare som behöver vila någon timme eller över natt stanna tryggt – något som det är stor efterfrågan på.”

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: