Nybyggda fartyget har döpts – ”Markerar ett skifte i vår historia”

Nu har det senaste fartyget från rederiet Wallenius Wilhelmsen döpts i Göteborgs Hamn. Samtidigt markerar det ett slut på en era av fartyg drivna på konventionellt bränsle.
— Detta markerar också ett skifte i vår historia, säger Erik Noklebye, EVP och COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen
.

Det nybyggda bilfartyget Nabucco har nu döpts i Göteborgs hamn. Nabucco ska transportera fordon och andra ”high & heavy”-laster till Nordamerika sex gånger i månaden.

Fartyget är gjort av skeppsbyggaren Tianjin Xingang Shipbuilding och blev klart i början av november. Förra torsdagen nådde det Göteborg och under måndagen döptes det i hamnen. Nabucco kan last 7 700 fordon och är rederiets sista av de fyra fartyg som de beställt i klassen HERO (High Efficiency RoRo carrier).

LÄS MER: Planen: Fler jättefartyg ska komma till Hisingen – direkttrafik till Kalifornien

”Ger ett välbehövligt tillskott”

Därför markerar det också slutet på en era för rederiet. Bland annat laborerar man för att kunna lösa bränslefrågan med hjälp av alternativa framdriftstekniker och bränslealternativ.

— Jag är mycket nöjd med att Nabucco är sjösatt och ger ett välbehövligt tillskott i vår flottas totala kapacitet. Detta markerar också ett skifte i vår historia, eftersom det är det sista fartyget som levereras baserat på konventionell bränsleteknologi. Med det sagt har HERO-klassen inklusive Nabucco flera gröna fördelar jämfört med andra fartyg idag, säger Erik Noklebye, EVP och COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen, i ett pressmeddelande.

Fartyget Nabucco är det sista från rederiet drivet på konventionellt bränsle. Foto: Wallenius Wilhelmsen.

Ett av företagets projekt är ”Orcelle Wind”. Tanken är att det fartyget ska använda segel som primär framdriftsteknik. Med hjälp av enbart segel ska det kunna färdas upp till tolv knop, men med möjlighet att använda hjälpmotorer för att öka hastigheten.

Enligt Wallenius Wilhelmsen ska de med den tekniken kunna minska utsläppen med upp till 90 procent i jämförelse med dagens fartyg. Tillverkningen av Orcelle Wind planeras in till 2022 och sjösättning 2025.

Sex avgångar och ännu fler destinationer

Wallenius Wilhelmsen har samtidigt utökat sin direkttrafik från Göteborg från fyra till sex avgångar. Tidigare gick fartygen till Halifax, New York, Brunswick och Charleston på den amerikanska östkusten. Nu går fartygen även till Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Syd- och Mellanamerika.

— Vi är glada och stolta att Wallenius Wilhelmsen fortsätter satsa på Göteborg och väljer att sätta in nytt tonnage på marknader som är mycket viktiga för svensk export. Roligt också att man väljer att döpa fartyget här i Göteborg där rederiet har en lång och fin historik, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

Fakta: MV Nabucco

Längd 200m
Bredd: 36m
Lastkapacitet: 7700 fordon
Sjösättning: November 2021
Hissbara däck: 5

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: