Västtrafiks besked: Tar bort färjeläge Slottsberget vid Sannegårdshamnen – ska tjäna två minuter

Västtrafiks senaste besked kring färjorna i Göteborgs hamn är att hållplatsen Slottsberget ska slopas. Dessutom slutar färjorna i hamnen att trafikera Lilla Bommen – men förändringarna sker först i slutet av 2025. Orsak? De som reser från Eriksberg ska få en snabbare väg mot Lindholmen och Stenpiren.
— Två minuter är ganska mycket insparad restid i kollektivtrafiken. Jämför man med buss eller spårvagn så skulle omkring tre hållplatser behöva dras in för att göra motsvarande tidsbesparing, säger Magnus Lorentzon, samhällsutvecklare hos Västtrafik.

I ett pressmeddelande om att Västtrafik elektrifierar all båttrafik på älven kom beskedet att färjeläget Slottsberget tas bort.

”För att snabba upp trafiken på linje 285 (Älvsnabben) tas även färjeläge Slottsberget bort. Resenärer hänvisas i stället till bussen vid hållplats Sannegårdshamnen eller Nordviksgatan”, skriver Västtrafik.

— Det är viktigt att kollektivtrafiken är effektiv för att vara attraktiv och att fler ska vilja välja den. Genom den här förändringen kan, vi snabba upp trafiken samtidigt som boende vid Slottsberget har goda resmöjligheter med buss, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt hos Västtrafik i pressmeddelandet (bilden).

Sträckan som förändras i slutet av 2025 när Västtrafik slopar färjeläget vid Slottsberget/Sannegårshamnen. Foto: GOOGLE MAPS

Tidigare har Slottsberget varit en hållplats mellan Lindholmen och Eriksberg på linje 258. Då har sträckan Lindholmspiren-Slottsberget-Eriksberg varit cirka 2,14 kilometer långt. Men när hållplats Slottsberget slopas blir körstreckan ungefär 2 kilometer, samt den tid man sparar på att lägga till och stå still vid hållplatsen.

Det låter som ganska lite tid som kan sparas in så, är det värt att slopa en hållplats för det?
— Vi kommer att spara två minuters restid på linjen och två minuter är ganska mycket insparad restid i kollektivtrafiken. Jämför man med buss eller spårvagn så skulle omkring tre hållplatser behöva dras in för att göra motsvarande tidsbesparing. Utöver det så sparar vi även in tid för elfärjorna att kunna ladda. När du lägger ihop dessa två minuter från varje tur under en hel dag blir viktiga minuter som sparas in, säger Magnus Lorentzon, samhällsutvecklare hos Västtrafik, till HelaHisingen.se.

”En viktig tidsbesparing för färjeresenärerna”

Varför slopar ni just hållplatsen eller färjeläget Slottsberget?
— Det beslutet påverkas av att det är den hållplatsen på linjen som har minst påstigande per dag. Det hade egentligen inte behövt vara en orsak till att ta bort den, men då den ligger mellan Eriksberg och Lindholmen som är de platserna de flesta reser mellan så blir det en viktig tidsbesparing för färjeresenärerna, säger Magnus Lorentzon.

Mellan vilka hållplatser reser flest med era färjor i hamnen?
— De stora reseflödena är från Klippan till Lindholmen och vice versa. Men det enskilt största resandet på linjen är mellan Eriskberg och Stenpiren. Med en kortare restid förväntar vi oss att fler ska välja att åka med färjorna också, säger Magnus Lorentzon hos Västtrafik.

Färjelinje 286 (Älvsnabbare, som kör mellan Stenpiren och Lindholmspiren) och 287 (Nya linjen, som kör mellan Lundbystrand och Stenpiren från och med maj) kommer fortsatt bekostas av Göteborgs stad och därmed vara kostnadsfria för resenärerna. Västtrafik meddelar att linje 286 ska köra fram till klockan 21 på vardagar och mellan klockan 9–18 under helger. Detta blir en förbättring mot dagens trafik som går till klockan 19 på vardagar och mellan klockan 11–16 under helger.

Två somrar till kan turister och semestrande göteborgare ta färjan från Slottsberget. Foto: HELAHISINGEN.SE

Förändringen av linje 285, bland annat med att den slutar stanna vid Slottsberget genomförs dock först i slutet av 2025. Orsaken till detta är att i december 2025 blir samtliga sex färjor eldrivna och får även ett eldrivet reservfartyg. Västtrafik är nöjda med att resorna blir tystare och renare för både personal och resenärer.

— Det känns fantastiskt att snart kunna erbjuda Göteborgarna 100 procent rena och tysta resor över älven. Detta är ett stort kliv mot vårt mål om en helt elektrifierad stadstrafik, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik. 

Även hållplatsen Lilla Bommen ”ryker”

Västtrafik meddelar även i samband med beskedet om Slottsbergets hållplats att de tänker slopa även Lilla Bommens hållplats på fastlandet. Detta på grund av ”trängsel i hamnen som bedöms vara en säkerhetsrisk”.

Därmed får Hisingen bara tillfälligt fyra färjelägen när hållplatsen Lundbystrand tas i bruk, preliminärt i maj 2024. Färjan mellan Lilla Bommen och Klippans färjeläge kommer inte att stanna vid Lundbystrand, utan resenärer som vill vidare västerut med färja och utgår från Lundbystrand kommer att få byta färja vid Stenpiren.

Själva färjeläget vid Slottsberget ägs av Göteborgs stad och dess framtid efter 2025 är ännu oklar. Sannolikt kommer den att rivas.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se
Foto: HelaHisingen.se och
Eddie Löthman/Pressbild Västtrafik

LÄS MER: