HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Social succé för HelaHisingen.se: Nu över 33 333 följare i sociala medier!

HelaHisingen.se hade omkring 45 000 läsare per månad under andra kvartalet 2021, vilket innebar att vi hade hela 116 115 unika besökare under perioden. Det är en direkt följd av att ni är så många som följer våra grupper och konton i sociala medier – där vi nyligen passerade magiska 33 333 följare!

Något som HelaHisingens publisher Markus Hankins ser som nyckeln till den lokala läsarsuccé HelaHisingen sett i år. Och han tror att succén stavas innehållet, som är lite annorlunda än det man får hos de flesta andra nyhetssajter…

— Det som skiljer oss åt från medierna på andra sidan älven är den galna mängd lokala läsare vi har! Hisingsbor söker sig till oss för att de vill veta vad som händer i deras stadsdel på Hisingen, vilken butik eller restaurang som öppnar eller stänger eller vad det är för människor som ligger bakom de spännande och nya saker som de ser i sina bostadsområden, säger han.

Nu har HelaHisingen.se haft omkring 45 000 unika läsare per månad sex månader i rad och dessutom sett en fortsatt stabil tillväxt av följare på sociala medier. Störst har gruppen “Vad händer på Hisingen?” på Facebook blivit med sina snart 17 000 följare, där allt innehåll handlar om Hisingen.

— Men det är dessutom jätteroligt att systergruppen “Vad gör polisen på Hisingen?”, som var en “spinoff”-grupp därifrån, redan har över 8 000 medlemmar. Den startade vi för att “styra bort” alla de kriminalartiklar från framför allt GT och GP som postades i flödet i vår stora grupp och som vare sig passade in i profilen av “Vad händer på Hisingen?” eller välkomnades av många i gruppen, säger Hankins.

“En lite mer balanserad bild av Hisingen”

Han har tidigare jobbat i många år i olika chefsroller på GT och GP så han tycker att man ser en hunger efter en annan typ av nyheter än den som dominerar de stora tidningarnas rapportering:

— Vi jobbar för att ge en lite mer balanserad bild av Hisingen, där 158 000 människor faktiskt bor och tiotusentals ytterligare jobbar. Ibland kan man tro att några gängkonflikter i ett par stadsdelar är allt som är värt att rapportera om kring Hisingen när man kikar på en del av “drakarna” och hur deras bevakning av Hisingen ser ut, säger Markus Hankins och fortsätter:

— Hisingen är så enormt mycket mer än Lindholmen Science park, Volvo och de våldsbrott som begås här. Och det är här vi försöker fylla något av ett tomrum och försöka berätta om de människor, föreningar, företag och händelser som ligger mellan det där spektakulära som får plats på Aktuellt och får en notis i GP men som oftast inte är prioriterad i konkurrens med “större” nyheter i Göteborg och världen, säger han.

Satsning på “nya” ämnen – och mer “Native”

Nu har alltså fler än 33 333 följare valt att gå med i någon av HelaHisingen:s sociala mediekanaler, vilket gör att de lokala nyheterna som sajten producerar snabbt når ut till en stor publik på Hisingen – oavsett vad de handlar om.

— Vi har exempelvis sett hur det blivit ett allt större intresse för idrott och sport bland läsarna i sommar där det delas och kommenteras för fullt både om det handlar om idrottare från Hisingen som är med i OS som att ungdomsidrotten på Hisingen satsar på olika vis, säger Markus Hankins och fortsätter:
— Tidigare såg vi inte lika mycket intresse för det som artiklar om restaurangbranschen, personintervjuer och shopping, men när vi ser en hunger för de mindre ämnesområdena vi bevakar gör det att vi får svara upp mot det som läsarna är intresserade av.

LÄS MER: NYTT REKORD: Över 47 000 unika besökare på HelaHisingen.se i april — “Vi har Sveriges bästa läsare”

I sommar har även uppmärksamma läsare kunnat se att en del “Det här är en annons”-märkta artiklar dykt upp på HelaHisingen.se. Det är en del av den satsning på “Native” som inletts under våren.

— Exempelvis har vårt native-innehåll i samarbete med Hagabadetvarit oerhört populärt. Det kan verka lite dubbelt att annons-märkta artiklar blir så lästa och delade, men det är effekten om ett nära samarbete med våra annonsörer för att hitta vinklar på det de gör som vi tror har störst potential gentemot läsarna! Vi hoppas kunna fortsätta och utveckla detta med fler samarbetspartners nu i höst, säger Markus Hankins.

Vill få fler att delta och skriva på nyhetssajten i höst!

HelaHisingens publisher pekar även på det allt större spridandet och kommenterandet av krönikorna på sajten som ett tecken på den samverkan mellan nyhetssajten och dess sociala medier som lockar in läsare:

— Under semesterperioden har feedbacken från och kommunikationen med våra läsare intensifierats, vilket är fantastiskt! Nu hoppas vi att de inte bara fortsätter tipsa oss om ämnen att skriva om – utan deltar själva på olika vis framöver, säger Hankins.

Men hur ska läsarna kunna delta i en nyhetsredaktions arbete?
— Genom att de kan fortsätta tipsa oss på tips@helahisingen.se om nya verksamheter, intressanta personer och annat de tycker att vi borde ge utrymme. Men även att de kan skriva hos oss om de har en bra idé! Se på hur juristen George Jansizian och konsumentrådgivaren Elin Lindeberg skriver krönikor hos oss. Och hur vandringsbloggaren Claes Olsson delar med sig av sina intressanta promenader även via HelaHisingen.se. Vi hoppas kunna engagera många fler Hisingsbor i höst som kan vara med och bygga ett intressant innehåll som läsarna vill ta del av.

— Men självklart kan man engagera sig på en lite mer tillbakalutad nivå, genom att följa oss i sociala medier, som våra Twitter, Instagram– och Facebook-konton men självklart även “Vad händer på Hisingen?” på Facebook som vi hoppas ska kunna spräcka 20 000-strecket när det kommer till medlemmar i vinter och då passerar vi förhoppningsvis 40 000 följare totalt i våra sociala kanaler, säger Markus Hankins.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: