“Härs och tvärs på Hisingen i tid och rum” är Claes Olssons vandringsblogg på Hisingen. Här promenerar han runt på Hisingen, tar foton och reflekterar över det historiska – och nutida – Hisingen. 

24 & 26 november 2021,  Molnigt och Soligt.

Jag utgår från pendelparkering mitt emot Lillebykiosken som har växt till en mindre restaurang. Bakom denna ligger ännu ett villaområde, Kronogården på markerna till gården med samma namn.

Det är lite halvmulet men bra vandringsväder. För att slippa gå efter Kongahällavägen går jag uppför backen mot Lillebybadet. Det ligger några äldre gårdshus i krönet. Här låg , antar jag, byn Lilleby som förr, trots sitt namn, var en av de största i Björlanda socken. 

De bägge baden Lilleby och Sillvik är ju populära och själv har jag badat där sedan badbussarna från Kärra gick till Lilleby på sextiotalet. I Lilleby finns även camping, numera med små stugor. Här avslöjades ett försök till sprängattentat av nazister när det bodde flyktingar här 2017. 

Jag går in mellan villorna åt norr. Fåglevik. Ett och annat äldre hus men det mesta är nytt eller totalrenoverat. Larm och dubbelgarage. Jag letar mig fram till Gamla Lillebyvägen som efter några hundra meter känns gammal på riktigt med fina ekar som kantar vägen. Den är också en del av cykelvägen ”Turiststråket” enligt skyltar.

Vägen passerar Mjöviks bageri och gårdsbutik, ser trevligt ut i äldre renoverade lokaler. Bageriet använder egenproducerade ägg och honung, enligt hemsidan, och har öppet de flesta dagar i veckan. Jag möter en del hundrastare och några joggare. Vägen har nu blivit cykel och gångväg och kantas delvis av gammal gärdesgård. Jag ser ett antal honungskupor vid sidan. På en äng med högt gräs står ett övergivet fotbollsmål. 

Jag kommer fram till den breda Låssbybäcken som rinner under vägen. Under asfalten syns en äldre stenbro. Här ligger till vänster parkeringen och starten på “Stigen i Bronsålderssundet”. En fin promenad, väl värt ett besök. Bronsålderssundet gick under bronsåldern (1500 -500 före vår tidräkning) härifrån över Volvo, Preem och Arendal och försvann sakta i och med landhöjningen. Vägen fortsätter, kantad av villor i samma stil som tidigare, dvs nya eller renoverade. Det finns ett vägskäl där Gamla Lilleby och Låssbyvägarna möts, bör vara gammalt. Byn Låssby ligger någon kilometer österut, på andra sidan Kongahällavägen. Några mammor och barn är på en lekplats som är förvaltad av villaföreningen i området.

Gamla Lillebyvägen leder ut i Kongahällavägen vid Zeniths fotbollsplaner och klubbhus. Här spelade jag min första seniormatch en regnig dag som femtonåring med Kärras B-lag. Zenith bildades 1944 och är idag en stor ungdomsförening i fotboll och innebandy. Deras P93-lag var ett av de bästa i Sverige med Sam Larsson senare IFK Göteborg, Feyenoord och Dalian i Kina,  i spetsen.

På andra sidan vägen ligger några gårdar, nu med hästar iställer för kor och vete. Rester av byn Kvisljungeby som stavats och skrivits på olika sätt genom tiderna ofta Kvisslingeby som det också uttalades förr.

Några stenkast norrut byggs det bostadsrätter med en hel del små lägenheter. Först trodde jag att de gråa husen var moduler men så var det inte. Mitt emot ligger Trulsegårdsskolan från 2005 med idrottshall och bibliotek. 

Närmare Skra bro byggs det mer, jag tror att det planeras för ett lite större centrum än det som finns idag. ICA, fiskaffär, hamburgerkiosk, pizzeria och busstrafiknav. Det ska byggas fler bostäder men även förskolor. 

Korsvägen här mellan Björlandavägen och Kongahällavägen är gammal men de nuvarande vägarna byggdes som nödhjälpsarbeten 1922 och 1936. Den äldre bron ligger öster om stora vägen och är gångbro till ICA-affären. Den går över Osbäcken som rinner från Klare mosse i Hisingsparken.

Jag går uppför backen mot norr i kanten av den Gamla Björlandabyn. Till höger den gamla skolan numera förskola. På andra sidan vägen på berget öster om Kongahällavägen ska det byggas bostäder som en del av det nya Skra bro. Norr om berget byggs den nya friidrottsarenan. I och med att Bravida Arenan ersatte Rambergsvallen så blev IF Kville och friidrotten på Hisingen utan banor. Den nya kommer att heta Björlandavallen, ha publikkapacitet på 500, samlingslokaler, omklädningsrum, utegym m.m. Allt ska vara klart 2022.

Längre in efter vägen ligger Alleby ridklubb. Från början lantbruk, från 1966 inhyrningsstall och tre år senare ridskola. Bortom Alleby ligger Göteborgs galoppbana sedan 2002. Det ordnas ett tiotal tävlingar per år, enligt hemsidan. Det är sällan de når över mediebruset, åtminstone har jag inte sett något på länge. Min son var på festivalen Metal town som låg här under några år efter 2011. Det blev strul med bussar på natten hem 

Jag går över vägen igen. Björlandagårdens grundskola med det Muminhusliknande tornet byggdes 1995 och är en F6 Skola. Den ligger fint och den röda färgen påminner om bondgårdarna från förr.

Jag svänger av från den bredare Nolviksvägen in på Björlanda kyrkväg genom den äldre byn. Den leder fram till Björlanda kyrka, ursprungligen från 1100-talet men precis som de andra medeltidskyrkorna på Hisingen ombyggd flera gånger.

Jag går igenom det fina valvet i muren och letar bland gravarna. En del äldre släktingar ligger begravda här. Jag hittar Olof Andreassons familjegrav. Min farfarsfar (farfarsmor Helena ligger väl här också), född i Sörred Bergegården 1846, död i lungsot i Viken (Vika) 1903. Jag letar runt efter farfars syskon men hittar ingen annan grav.

Jag lämnar kyrkogården i valvet på baksidan och letar mig ner till vägen som heter Björlanda strand. Det betar några får på marken bredvid kyrkan. Det börjar bli sent på eftermiddagen och jag vänder tillbaka mot Skra bro.

Jag återvänder till Skra bro två dagar senare. Det är fredag och frost men solen skiner. Björlanda strand vägen kantas av äldre bondgårdar men även några nybyggda parhus. En lada håller på att förfalla. Ladorna har väl mist sin betydelse när bönderna använder foderbalar i plast som de kan förvara utomhus.

Efter några hundra meter kommer jag fram till Björlanda gård med köttbutik. Nötkreaturen väntar i solen utanför en större byggnad, hungriga? Butiken är öppen alla dagar utom sön och måndag. De säljer även get och kaninkött.

Nästa gård heter Melisgården och är från 1790 enligt en skylt. Den är ombyggd. 

Vägen letar sig fram naturligt. En del fräcka hus i flera våningar ligger på norrsidan. Ju längre ner mot havet blir husen större, en del riktigt stora och påkostade.

Jag kommer fram till Björlanda kiles småbåtshamn. Den ska vara en av Norra Europas största (enligt en uppgift näst största efter Brighton) med 2400 båtplatser, 1500 uppläggningsplatser. Den sköts av kommunala Grefab. Bolaget har varit i blåsväder på senare tid. Om jag fattat rätt har det handlat om kösystemet och sidoinkomster.

1971 anlades första etappen med 675 platser som ersättning för de som försvann när Arendalsvarvet byggdes. Idag är det fullt med båtar upplagda på kajen. Några få ligger fortfarande kvar i vattnet. Nu under off-season är det lugnt och en del verksamheter ligger nere. Under säsong finns här en annan ruljans med restaurang och affärer. En hel del företag, båtvarv och liknande som servar båtägarna finns här också.

Jag lämnar området och går vägen med namnet Björlanda kile åt öster. På högersidan ett radhusområde jag aldrig tänkt på och till vänster nya villor och några få äldre fritidshus.

Vägen leder ut till Nolviksvägen. Vid vägskälet ligger en större ridanläggning Storegården och en kommunal förskola. De stora fälten där det tidigare betade kor och skördades spannmål har tagits över av hästar. Jag passerar flera hästgårdar när jag går vägen norröver som leder till Kippholmen. Havet syns i väster.

Jag svänger av in på Hjälmavägen och väljer bort Kippholmen.
Kippholmen ligger där Nordre älv rinner ut i havet. Här har det funnits sillsalterier och försvarsanläggningar. Förr åkte vi dit några gånger och badade. Dåligt med P-platser dock.

En bit in på Hjälmavägen ligger några nya bostäder. Påminner om röda lador. Hjälmavägen verkar vara gammal med en sträckning som följer naturen och som här och där kantas av äldre träd. Några villaägare har satt upp bänkar där man kan vila sig. Bänkarna är i fotbollslagsfärger. Blåvitt och Degerfors.

Vägen kantas av skog innan den leder ut till Kongahällavägen vid Högstena gård. Här lämnar jag Björlanda och går över gränsen till gamla Säve kommun.

Från busshållplatsen, Högstena gård, ser jag ut över Säve flygfält. Det började byggas i juli 1940 och  togs i bruk ett år senare. Kungliga Göta flygflottilj F9. Försvaret avvecklade verksamheten från 1967, till att slutligen vara borta halvårsskiftet 1969. Detta trots att det var Sveriges modernaste med nytt flygledartorn och två berghangarer (där Aeroseum upplevelsecenter nu huserar). Jag hade flera grannar och skolkamrater vars föräldrar jobbade på “flyget” när jag växte upp i Kärra  Det var både flygare och civilanställda. När nedläggningen kom försvann flygarfamiljerna till Ängelholm och Östersund.

Flygfältet fortsatte som krigsflygfält och mobiliseringsförråd. Andra helikopterdivisionen och Värnpliktskontoret kom till Säve 1969. Jag mönstrade där i början av sjuttiotalet. Göteborgare mönstrade fredag och måndag, utsocknes var tvungna att ligga över.

 Runt millennieskiftet lades all försvarsverksamhet ner. Luftfartsverket, tillsammans med Göteborgs kommun och Volvo tog över flygfältet år 2000.

 Året efter började Ryanair flyga, först på London sedan upp till ett femtontal destinationer. Andra bolag plus post och privatflyg gjorde att Göteborg city airport som det nu kallades expanderade med ny ankomsthall, hotell och parkeringar. 2014 beslöt Swedavia att lägga ner det kommersiella flyget på grund av dåliga banor. I januari 2015 gick den sista reguljära flygningen till Bromma. 

2016 köptes flygfältet av Sernekes byggföretag som presenterade stora planer men istället såldes det till fastighetsbolaget Castellum som planerar för logistik och mobilitet under namnet Gateway Säve. Enligt hemsidan betyder det framtidens elflyg, testning av nya fordonslösningar och det samhällsflyg som redan finns.

Från min utkikspunkt vid Kongahällavägen ser jag att det byggs både hus och vägar vid ankomsthallen. Castellums skyltar lyser i solen.

När jag går längs Kongahällavägen ser jag flera små flygplan landa och polishelikoptrar som lyfter och övar. Det är inget vidare att promenera längs vägen. Relativt mycket trafik och ingen vägren eller GC-bana. En bilist stannar faktiskt undrar om jag vill ha lift.

Norr om flygfältet ligger sedan 2018 Nya Solevi, Sveriges fjärde största solenergianläggning. Den täcker en yta av 16 fotbollsplaner och producerar 5,5 Megawatt per år. Den bygger från början på ett medborgarförslag. Ägs av Göteborgs energi, Serneke, Svea solar och ABB.

Alldeles innan solenergiparker ligger en dunge med träd. Här låg på sjuttiotalet motorklubben Yankee stars, en av alla klubbar som fick gamla gårdar att husera i. Här var det Säveungdomar. Andra som fick gårdar var Hising island, Hawks och Road runners. Yankee stars fanns några år innan kommunen sa upp kontraktet och rev stället.

Efter flyget kommer jag fram till Askesby. Här ligger till höger Halvegården. En nyrenoverad ridanläggning där det ibland tävlas i den nybyggda inomhuspadocken. Här ska det ligga två intressanta historiska minnesplatser. Dels det så kallade Domarebordet , en 2 x 2,5 m tjockt block som stöttas av tre underliggare och dels Myckle äng som var Västra Hisings härads avrättningsplats. Här ska, enligt traditionen, den sista hängningen skett 1868 (man har dock inte hittat detta i protokollen). Jag går runt kullen söder om gården men hittar inte domarebordet. Det ligger en äng som kan vara Myckle men inga informationsskyltar.

Jag går tillbaka till Kongahällavägen och busshållplatsen. Det visar sig att 36:an bara går i “rusningstrafik” så jag behöver vänta i trekvart. Jag går tillbaka till kullen en vända till men hittar inte heller nu något. Solen går ner, det blir kallare och till slut kommer bussen. Jag blir passagerare nummer två.

Källor:  Upptäck Hisingen! 2008, Wikipedia, GP, Västra Hisingen en bygd i förvandling – Werner Wessberg 1995, Eniros historiska kartor, Bronsålderssundet i Björlanda – GAM 1978, Säve jordbruksbygd blir stadslandskap 1969, Sevärt i Säve – Elling 1982, Björlanda socken genom tiderna 1955.

Claes Olsson
tips@helahisingen.se

LÄS MER: