Beslutat: Här ska den nya tunneln byggas under Göta Älv

Som HelaHisingen.se kunde avslöja redan i december blir det en tunnel mellan Lindholmen och Stigberget – som ersätter linbanan över Göta Älv.
På tisdagen beslutade trafiknämnden för tunnelalternativet som kallas Lindholmsförbindelsen och tidigare i mars har Västtrafiks styrelse beslutat samma sak.

Redan i december 2020 kunde HelaHisingen.se avslöja att Göteborgs stads tyngsta remissinstans, Trafikkontoret, inte ville se en ny bro mellan Hisingsbron och Älvsborgsbron. De föreslog då till lokalpolitikerna staden ska besluta att bygga en ny tunnel mellan Lindholmen och Stigberget.

Att en ny älvförbindelse skulle bli av sedan projektet med en linbana skenat iväg i kostnader och skrotats har stått klart, men Göteborgs stad har valt mellan tre olika alternativ där både olika broar och en kollektivtrafiktunnel varit aktuella.

LÄS MER: AVSLÖJANDET: Det blir “tunnelbana” mellan Lindholmen och Linnéplatsen – för linebanepengarna

Tunnelalternativet innebär att man bygger en spårvägstunnel från Lindholmen till Stigberget, som sedan fortsätter upp till Linnéplatsen. Detta är tänkt att på sikt länka samman Brunnsbo – där Hisingens nya tågstation ska ligga – och Linnéplatsen.

Här ska tunneln ligga

Den här videon visar hur tunnelförslaget ser ut mer i detalj:

Trafikkontoret föreslår att en del av finansieringen ska komma från de pengar som finns reserverade för linbaneprojektet som inte blev av. Närmare bestämt 410 miljoner kronor som i så fall överförs till projektet.

Den totala kostnaden för “Program Brunnsbo Linné” beräknas till 6,13 miljarder kronor “förutsatt att medel överförs från samtliga parter i Sverigeförhandlingen på motsvarande en summa av 1020 mnkr”, skriver Trafikkontoret i de publicerade dokumenten.

Byggstart är tänkt till 2029 och tunneln ska stå klar 2035.

Trafiknämnden tog även beslut om var en ny gång- och cykelbro ska byggas över älven, vilket du kan läsa mer om här.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: