Elin Lindeberg: 9 tips på vad du bör tänka på innan du anlitar en hantverkare!

Med våren och sommaren runt hörnet är det lätt att komma i renoveringstankar! Under 2020 hamnade hantverkartjänster i topp bland de tjänster som Göteborgarna klagade mest på. Ofta beror klagomålen på missförstånd mellan konsumenten och hantverkaren. Men vad kan du som konsument då göra för att minska risken för problem? Detta reder konsumentrådgivaren Elin Lindeberg ut i veckans artikel.

Att hantverkartjänster hamnar i topp bland de tjänster som konsumenter klagar mest på kanske inte kommer som en chock. Det kan handla om allt från att en konsument får en mycket högre faktura än vad som muntligen sagts. Till att vissa delar av ett arbete inte stämmer överens med det som man har kommit överens om. Sådana problem uppstår oftast på grund av det som skett innan konsumenten anlitade hantverkaren. Jag kommer därför ge dig 9 tips på vad du bör tänka på innan du anlitar en hantverkare!

1.       Skriftligt avtal

Det viktigaste tipset är att se till så att ett skriftligt avtal finns. Genom att ha ett skriftligt avtal kan ni lättare se vad ni kommit överens om och på så sätt minska missförstånden. I avtalet bör det framgå vilket arbete som ska utföras, när arbetet ska vara klart och till vilket pris. Även hur tilläggsarbeten ska hanteras är bra att få med i avtalet.

För att underlätta för dig som konsument och hantverkaren har Konsumentverket tagit fram Hantverkarformuläret. Denna avtalsmall är jättebra att använda för att inte missa någon viktigt punkt. Du hittar Hantverkarformuläret på Konsumentverkets hemsida.

2.       Ta in och jämför offerter

Innan du bestämmer dig för vem du ska anlita är det bra om du tar in offerter från flera olika hantverkare. En offert är ett skriftligt förslag som företaget skickar till en potentiell kund. Här är det bra om du som konsument är tydlig med vad uppdraget gäller och att du skriver så specifikt du kan i alla delar. Jämför vad som ingår i priset och kom ihåg att billigast inte alltid behöver vara bäst!

3.       F-skattsedel och momsregistrerad?

Innan du anlitar din hantverkare är det viktigt att du kontrollerar så att de har F-skattsedel och är momsregistrerad. Om hantverkare inte har F-skattsedel räknas du som beställer och betalar för tjänsten som arbetsgivare. Då måste du betala arbetsgivaravgifter och försäkringar för arbetet samt dra av skatt på beloppet du betalar. Du kan kontrollera detta gratis på Skatteverkets e-tjänst ”Hämta företagsinformation”.

4.       Har företaget några obetalda skulder?

För att undvika risken att hantverkaren går i konkurs innan arbetet hos dig är klart är det viktigt att kolla upp om de har några obetalda skulder. Detta kan du kontrollera genom att kontakta Kronofogden eller Skatteverket.

5.       Ansvarsförsäkring?

Om hantverkaren orsakar en skada hos dig är det bra om de har en ansvarsförsäkring. Från hantverkarens ansvarsförsäkring har du nämligen rätt till skadestånd. Fråga därför alltid hantverkaren om de har ansvarsförsäkring och hos vilket bolag innan du anlitar dem.

6.       Fast, ungefärligt eller rörligt pris?

Innan du anlitar hantverkaren är det viktigt att ni kommit överens om hur och när arbetet ska betalas. Här kan ni komma överens om fast, ungefärligt eller ett löpande pris. Om ni kommer överens om ett fast pris gäller det priset och det får inte överstigas. Det kan dock bli dyrare jämfört med löpande pris, men däremot vet du som konsument vad priset för arbetet kommer landa på. Kommer ni överens om ett ungefärligt pris får slutsumman max överstigas med 15 procent om inte annat framgår av avtalet.

Kom ihåg att moms alltid ska ingå i priset! Det är också bra att vara överens om vem som står för material, el, resor och städning. Skriv därför också ned detta i ert avtal för att undvika missförstånd.

7.       Betala inte i förskott

Väljer du att betala i förskott försämras dina möjligheter att få hantverkaren att färdigställa arbetet eller få dem att åtgärda fel. Om du får en faktura där hantverkaren tagit betalt för arbete som inte blivit utfört ännu kan du bestrida den delen av fakturan. Du kan även bestrida en faktura om arbetet utförts på ett felaktigt sätt. Då har du rätt att bestrida den summan som motsvarar vad det kostar att fixa felen. Men kom ihåg att du alltid måste betala för det arbete som är utfört och korrekt!

8.       ROT-avdrag måste avtalas

När du anlitar en hantverkare kan du ha rätt att göra ett avdrag på arbetskostnaden genom att använda ROT-avdraget. Du kan bara kräva ROT-avdrag om du och hantverkaren har kommit överens om det. Därför är det viktigt att avtala om detta innan du anlitar en hantverkare. Det är även ditt ansvar att se till att du uppfyller kraven för att göra ROT-avdrag. Vill du veta mer om ROT-avdraget och om du uppfyller kraven? Detta kan du läsa om på Skatteverkets hemsida.

9.       Kontakta Konsumentrådgivningen

Har du fler frågor eller funderingar på vad du bör tänka på innan du anlitar en hantverkare? Tveka inte att höra av dig till oss på Konsument Göteborg. Vi kan ge dig rådgivningen samt bistå med material som kan vara bra att läsa innan du anlitar en hantverkare.

Kom ihåg! Bor du i Göteborg kan du alltid prata med en konsumentrådgivare om vilka rättigheter som gäller i just ditt fall. Du når oss på 031-368 08 00 måndag-torsdag kl. 09:00-12:00 och 13:00-15:00.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se

LÄS MER: