Elin Lindeberg: Så granskade vi 100 e-handelsföretag

Hur följer webbföretag e-handelslagens krav på kontaktuppgifter? Den här frågan ställde sig konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad eftersom de får många frågor som handlar om att företag är svåra att få kontakt med. Både om resultatet och vad du som konsument bör tänka på skriver konsumentrådgivare Elin Lindeberg i dag.

Handeln via internet ökar hela tiden. Under pandemin har det skett en stor ökning även bland grupper som tidigare inte handlat på internet. De flesta köp går också bra men till konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad kommer fortfarande många frågor kring den så kallade distanshandeln. Ofta handlar frågorna om att företagen är svåra att komma i kontakt med.

Därför har vi på konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad tittat på hur 100 olika internetföretag följer e-handelslagen. Lagen ställer krav på den information som företag måste ge dig. De sidor som undersökts är företag som säljer kläder och skor, vitvaror, hälsoprodukter (kropp & hälsa), hemelektronik, kosmetika, böcker, möbler, sport & fritid och auktion. Det visade sig att det var endast ett fåtal av de företag som var med i undersökningen som inte hade fullständig information.

Vilken information ska då finnas och vilken nytta kan du som konsument ha av den?

Den information som ska finnas med enligt e-handelslagen är:

·         Organisationsnummer

·         Fullständigt namn

·         Fullständig adress

·         E-postadress.

Att det finns kontaktuppgifter till företaget är viktigt om det uppstår frågor som du vill ha svar på. Vårt bästa råd till dig är att kontakta företag via deras e-postadress eftersom du då har bevis på er kontakt. Av företagen vi undersökte hade 84 procent en e-postadress. Detta är bra eftersom du som konsument då enkelt kan kontakta företaget och ha bevis. De företag som inte hade en e-postadress hade istället ett kontaktformulär. Att använda kontaktformulär istället för e-postadress är inte rätt ur ett konsumentperspektiv enligt vår tolkning av lagen. Det gör det nämligen svårt för dig att bevisa att du har varit i kontakt med företaget.

Att veta vilket land som företaget finns i är också en viktig uppgift. Genom att ta reda på vilket organisationsnummer och fullständig adress företaget har kan du få reda på vilket land företaget är stationerat i. Idag är det vanligt att hemsidor är på svenska men att företaget är stationerat i ett annat land. Är företaget stationerat i ett land utanför EU är det inte säkert att lagen gäller vilket då innebär att det inte är samma krav på vilka uppgifter som ska finnas på hemsidan.

Var kan man då hitta dessa uppgifter?

Många företag har sina kontaktuppgifter längst ner på hemsidan. De kan också ha en speciell flik/ruta ”kontakta oss” eller liknande som man får klicka på. Ibland kan det vara svårt att hitta och då kan det vara bra att titta i villkoren (som man ändå bör läsa innan man godkänner dem). Där brukar man kunna hitta adress och e-postadress. Man kan också hitta uppgifterna på sidor ”Om oss”, ”Jobba hos oss”.

Det som var positivt i resultatet var att så många hade korrekt information och att på de flesta sidorna behövdes inte mer än två steg för att hitta den information som e-handelslagen kräver.

Vill du veta mer om hur du handlar tryggt på internet? Kolla in Konsumentrådgivningen i Göteborgs Stads följetång här: Handla tryggt på internet – intro – YouTube.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se

LÄS MER: