Parkeringsbluff i Torslanda – tar betalt trots skylt med ”Två timmar gratis”

Vid Burger King står det att de två första timmarna ska vara gratis.

På flera parkeringar i Torslanda möts man av skylten ”2 timmar gratis”. Men många kunder rasar nu över att parkeringsbolaget Parkster ändå tagit betalt.
— Vi får titta närmare på det här, säger Lars Andersson på Parksters pressinformation.

Flera kunder har chockats efter att de debiterats trots skyltarna.

Vid parkeringsplatsen intill Burger King i Amhult, Torslanda, samt parkeringen utanför Willys betalar man avgift till parkeringsbolaget Parkster via en SMS-funktion eller i en app.

Men eftersom parkeringarna är belägna utanför affärer säger sig företaget erbjuda de första två timmarna gratis till sina kunder. ”Starta SMS-parkering. De första 2 timmarna är avgiftsfria” står det på skyltarna. När parkeringen sedan avslutats inom loppet av de två timmarna, har dock många mötts av en avgift. Något som Torslandabor rasat över på Facebook, bland annat i ”Grannar i Torslanda”:

Parkeringsbolaget menar att de ska utreda vad som har hänt med skyltarna.

”De tog betalt från första parkeringsminuten.”

”Vilka fulingar”

”Jag fick också betala från första minuten. Har skrivit till kundservice jag med.”

Nya regler – men inte ändrade skyltar

Kommentarerna rasar in och flera kunder har blivit chockade över att de fått betala – skyltarna till trots:

”Bojkottar denna P-plats sedan tramset med P-app startade.”

”De har börjat ta 10 kr i timman från första minuten. Detta trots att skyltningen säjer att dom första 2 timmarna är gratis.”

När HelaHisingen.se ringer upp Parkster, menar de att det tidigare har krävts att man ska starta appen direkt man parkerar. Men att det inte gäller längre.

”Vi ska utreda huruvida det är skyltningen som är fel”

Lars Andersson på Parksters pressinformation förklarar att kunderna inte ska starta parkeringen direkt – utan först efter att man stått där i två timmar. Och säger samtidigt att den informationen borde framgå tydligare av skyltarna:

— Det ska vara avgiftsfritt de första två timmarna. Vi ska utreda huruvida det är skyltningen som är fel eller om vi har gjort något fel. Om det står avgiftsfritt i två timmar, så ska det vara det. Rätt ska vara rätt, säger han.

Det är dock oklart hur parkeringsvakterna ska veta hur länge en bil har stått där om man inte startar parkeringen vid ankomst.

SMS från Parkster. Kunden debiteras för tiden som de stått där.

Nu ska Parkster kontakta fastighetsägarna som äger marken för att se över skyltningen. Parksters kundtjänst hänvisar under tiden kunder till att kontakta dem om de fått betala.

Kommer ni att återbetala de kunder som fått betala för de två första timmarna?
— Det får vi ta från fall till fall. Men de kunder som haft problem kan kontakta oss, säger Bobby Nilsson på Kundtjänst.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: