HELA HISINGEN

Nyheter från Sveriges bästa ö

Så planeras satsningar på elnätet på Hisingen – över två miljarder kronor investeras

Massiva investeringar i elnätverket ska göras de kommande tio åren på Hisingen. Bland annat handlar det om Volvos batterifabrik i Torslanda, området runt Backaplan och bostäder i Kärra och Säve.
— Vi kommer att investera runt två miljarder kronor på tio år. På Hisingen sker energiomställningen snabbt och området är stort och viktigt ur ett energiperspektiv, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi elnät (GENAB) och affärschef el- och gasnät.

Energibolaget Göteborg Energi, som ägs av Göteborgs stad, har stora planer för framtiden. Enligt Lars Edström, som är vd för dotterbolaget Göteborg Energi elnät (GENAB), har de redan nu beslutat att öka investeringarna från 300 till 400 miljoner kronor per år i Göteborg.

— Ungefär hälften av våra investeringar i elnät kommer att ske på Hisingen de närmsta tio åren. Vi kommer att investera runt två miljarder kronor på tio år, säger Lars Edström.

Dels handlar det om att byta ut befintliga elanläggningar, det vill säga kablar i marken, och dels handlar det om att lägga nya. Att byta ut befintliga anläggningar görs så att kunderna inte ska få avbrott eller för att kablarna inte ska gå sönder när de närmar sig sin livslängd.

— Vi kommer att lägga 500 miljoner kronor på att byta ut kablar som går in i villakvarter. Det kommer innebära uppgrävda gator, så vi försöker samordna det med trafikkontorets beläggningsplaner, säger Lars Edström.

LÄS MER: Så här ser Hisingens skyline ut – med den enorma vattentanken på plats

“Det är en enorm fabrik som behöver lika mycket el, värme och vatten som Västerås, en ganska stor stad”, säger vd:n Lars Edström om Volvos nya batterifabrik. Pressbild: Göteborg Energi.

“Hamnens elektrifiering är lika stor som hela Partilles kommun”

Den största framtidsinvesteringen är elektrifieringen av transporter och kollektivtrafik som ökar behovet av el. Till Göteborgs hamn ankommer hundratals lastbilar som behöver laddas samt lastfartyg och Stena Line-färjor som behöver el för sin verksamhet.

— Det är extremt stora effekter på att driva en båt. Stena Line ska driva färjor som går på el och att ladda de färjorna tar lika mycket el som hela Partilles kommun. Hamnens elektrifiering är lika stor som hela Partilles kommun.

Sedan handlar många av projekten på Hisingen om privatkunderna – att bygga mer elnätverk och förstärka det som redan finns.

— Elektrifieringen sker på många ställen, men framförallt på Hisingen. Det är i Backa industriområde och villabebyggelser i Kärra, Säve och Rödbo exempelvis. Hela delarna kring Backaplan kommer att förändras och utvecklas de närmaste åren och då behövs el för att möta det behovet.

En av Göteborgs största transformatorstationer byggs på Campus Lundby i ett samarbete mellan Volvokoncernen och Göteborg energi. Illustration: Volvokoncernen.

Den nya batterifabriken kräver stora mängder el, värme och vatten – “På Hisingen sker energiomställningen väldigt snabbt”

Den enorma gigabatteri-fabrik som Volvo Northvolt bygger i Torslanda är ännu ett exempel på efterfrågan.

— Det är en enorm fabrik som behöver lika mycket el, värme och vatten som Västerås, en ganska stor stad. För att möjliggöra den fabriken, så krävs att Vattenfall lägger regionledningar ner över Hisingen och att vi bygger kopplingsstationer, säger Lars Edström och fortsätter:

— Northvolt säger att de kommer behöva 200 megawatt, vilket är lika stort som fem Partille.

Mestadels av projekten som Göteborg Energi kommer att göra är under marken men de stora ledningarna går nästan alltid ovan mark på motorvägarna.

— På Hisingen sker energiomställningen väldigt snabbt. Industrierna är första tecknen på den hållbara omställningen, att man behöver Volvos batterier och därför behöver bygga en fabrik.

LÄS MER: Varningen – därför kan det bli elbrist på Hisingen

Explosion av elbilar gör att hushållen behöver dubbelt så mycket el

En annan viktig investering i samband med elektrifieringen är fler laddningsställen i villakvarteren.

— Det är en explosion av försäljningen av elbilar och vi har förstått att många elbilar inte är dyrare än traditionella bilar. De hushåll som köper elbil behöver då dubbelt så mycket elnät till hushållet. Vi slussar helt enkelt hem macken till varje hushåll.

Göteborg Energi framhåller även framtida investeringar på en ny knutpunkt vid Hisingsbron samt utvecklingen av Säve flygfält:

— Det är ett område som expanderar väldigt mycket med forskningscenter men även logistikcenter den närmsta tiden. Säve flygfält kan bli ett område där många av de industrier som byggs därute kommer att ha solceller på sig. Det kommer bli en väldigt stor produktionskälla, säger Lars Edström och fortsätter:

— Då behövs ett kraftigare elnät. På Hisingen sker energiomställningen snabbt och området är stort och viktigt ur ett energiperspektiv.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: