Västtrafiks besked: Då öppnar Hisingens nya färjelinje – skulle egentligen ha varit igång före jul

Efter beslutet att Göteborgs stad betalar för att få en ny gratisfärja mellan Hisingen och fastlandet har inga besked kommit kring när färjelinjen faktiskt kan ha premiär – tills nu. Göteborgs stad med underleverantörer ska i vår göra klart belysningen i området, samt bygga färdigt de gång- och cykelvägar som ska leda till och från färjan som väntas köra sin premiärtur i maj 2024, enligt Västtrafik.

Som HelaHisingen.se tidigare berättat har Västtrafik och Göteborgs stad kommit överens om att öppna en ny färjelinje mellan Pumpgatan vid Lundbyvassen och Stenpiren innanför vallgraven. I höstas tog politikerna i Göteborgs kommunstyrelse beslut om att linjen blir, likt den mellan Lindholmen och Stenpiren, avgiftsfri för passagerarna.
— Det här knyter ihop staden och gör det möjligt för fler att cykla och gå i Göteborg, sa Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för stadsmiljö inklusive trafik, då.

Bygget av färjeläget och de kringliggande områdena har pågått sedan 2022, där gator och kajer genomgått en rejäl renovering. Mitt emot från det kommande färjeläget på Hugo Hammars Kaj framför SVT:s och Sveriges Radios Kanalhuset så har även ett flertal nya byggnader i Geelys campus-område byggt under de senaste åren, där ett kvarter fortfarande är en byggarbetsplats.

Från början var planen att färjelinjen skulle ha premiär i slutet av 2023 men då vare sig färjeläget eller de omkringliggande stråken till detsamma har hunnit färdigställas har premiären för färjelinjen fått skjutas fram – trots att finansieringen nu alltså är säkrad via Göteborgs stad.

HelaHisingen.se stämde av med Västtrafiks pressavdelning kring ett premiärdatum för Hisingens nya färjelinje och får nu beskede att den ska ha premiär i maj 2024. Fram tills dess skall Göteborgs stad med underleverantörer göra klart belysningen i området, samt bygga färdigt de gång- och cykelvägar som ska leda till och från färjan.

Planen är att en ny gång- och cykelbro ska stå klar 2032

Diskussionen i höstas mellan Västtrafik och Göteborgs stad har handlat om att Västtrafik hänvisat till att det krävs 15-åriga avtal för att få till en bra upphandling till en färjelinje. Dock har kommunstyrelsen sedan tidigare beslutat om att avtalet ska vara max till 2032, då en cykel- och gångbro över älven räknas stå färdig på platsen.

Färjan blir alltså ett sätt att artificiellt skapa möjligheten för Göteborgarna att röra sig över älven vid Lundbystrand i Lundyvassen, där busshållplatsen Pumpgatan nu är kollektivtrafikens koppling för området till Backaplan och centrum. I framtiden ska gång- och cykeltrafikanter kunna röra sig över bron som ska knyta ihop Packhuskajen ungefär där casinot står i dag och Hugo Hammars Kaj (hållplats Lundbystrand) i Götaverkens gamla varvsområde på Hisingssidan.

Trots målet att en ny gång- och cykelbro ska stå färdigbyggd till 2032 har Göteborgs stad garderat sig i beslutet om den avgiftsfria färjan. Där framgår att avtalet ska sträcka sig från 2024 till ”längst år 2040” – så det återstår att se när och om vi får se en ny bro mellan Hisingen och fastlandet.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Fakta: Hisingens nya färjeförbindelse

Ny avgiftsfri färjelinje – ett syskon till Älvsnabbare, linje 286
Sträcka: Stenpirens resecentrum – Lundbystrand
Start: Planen var att första turen skulle gå 11 december i år men detta är något försenat. Men inom de närmast veckorna väntas linjen dra igång för trafik.
Linjens namn i folkmun: Ännu inte namnsatt, linje nummer 287
Drift: Elhybrid
Storlek: Tar både gående och cyklister och har en kapacitet på cirka 300 passagerare
Redan idag reser nästan två miljoner med nuvarande Älvsnabbare. En tredjedel av resenärerna på linje 286 Älvsnabbare är cyklister.

Den nya elfärjan ska trafikera sträckan Pumpgatan-Stenpiren. Bygget av färjeläget började hösten 2022 Foto: Hela Hisingen

LÄS MER: