Bron till Öckerö blir fråga för riksdagen – ”Vill att de ska respektera folkomröstningarna”

Fotomontage av bro mellan Björkö och Öckerö. Foto: Trafikverket.

Trafikkaoset mellan Öckerö och Hisingen skulle lösas med en bro. Det visade den tre år långa utredningen från Trafikverket. Men nu höjs röster mot bron och en motion som vill ”Respektera de lokala folkomröstningarna i Öckerö kommun” har lämnats in till riksdagen.
— Jag vill att regeringen ska respektera folkviljan på Öckerö, säger riksdagsledamoten Nicklas Attefjord (MP) till Torslanda-Öckerötidningen.

I somras blev Trafikverkets tre år långa studie äntligen klar. Tanken var att utreda hur man skulle lösa den belastade sträckan väg 155 mellan Torslanda och Öckerö. Resultatet blev att Trafikverket ansåg det mest effektivt att bygga en bro och att avveckla färjetrafiken, något som Hela Hisingen rapporterat om tidigare.

LÄS MER: Så kan trafiken bli mellan Hisingen och Öckerö – bro billigare än färja

Men frågan om en bro har varit omtvistad, inte minst bland de som bor i området. Därför har nu riksdagsledamoten Nicklas Attefjord (MP) lämnat in en motion till riksdagen. Enligt honom bör man se över folkomröstningarna från tidigt 2 000-tal samt se över ett alternativ med elfärjor i stället för en bro.

— Jag vill att regeringen ska respektera folkviljan på Öckerö. Eller kanske snarare att Trafikverket ska respektera folkviljan, säger Nicklas Attefjord till Torslanda-Öckerötidningen.

Ökad bilism går inte ihop med klimatmålen

Enligt riksdagsledamoten går inte Trafikverkets slutrapport ihop med de utsatta klimatmålen om minskade utsläpp. En bro skulle nämligen innebära ökad biltrafik och ännu fler människor som pendlar, skriver Torslanda-Öckerötidningen.

— Vi befinner oss i en annalkande klimatkris. Att då bygga för ökad trafik. Det är något jag inte får ihop, säger Nicklas Attefjord till tidningen.

Tänkbar utformning vid Öckerö Bratten. Bron ansluter till Hälsövägen i en ny cirkulationsplats, som även har en koppling västerut till Brattevägen. Foto: Trafikverkets utredning.

Nicklas Attefjord vill att Trafikverket ser över frågan på nytt och i stället arbetar för ett sätt att elektrifiera färjorna – något som skulle vara bättre för klimatet. Vidare menar han att pandemin gjort att våra rutiner förändrats och att det därför inte behövs en så stor satsning på just biltrafiken eftersom fler kommer fortsätta arbeta på distans.

—Jag förstår att Trafikverket inte kunde veta att det skulle bli en pandemi, men resultatet blir att de lagt ner tid och räknat utifrån ett samhälle som fanns då – för att dra slutsatser om framtiden. Slutsatser framtagna på, så att säga, gamla data. Då är det bättre att vi gör en ny utredning och att några stackare på Trafikverket får göra om den. För när väl investeringen på flera miljarder är gjord och bron är på plats. Ja, då är den svår att plocka bort, säger Nicklas Attefjord till Torslanda-Öckerötidningen.

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: